det förnämsta målet för detta samarbete. Under detsamma har militärt
samgående mellan de nordiska länderna icke varit på tal i ansvariga
kretsar. Däremot har i samarbetets egen art och natur legat en bered—
villighet att lämna ömsesidigt bistånd av annat sleg, om förhållandena
så skulle kräva. Sådant bistånd har också givits. Efter de
tioner som vid olika tillfällen avgivits kan ingen vami tvivel om att
hjälpen till Finland ligger regeringen lika mycket som helå svenska
folket varmt om hjärtat. Men varm medkänsla och den bästa vilja att
hjälpa kunna icke enbart bli bestämmande. Vi kunna icke avstå från att
besinningsfullt pröva de reella forutsitthingarna för vårt handlande.
I ömtåliga lägé finns det en mängd faktorer av olika slag som
måste tas i betraktande, när det giller att avgöra på vad sätt och i
vilken utstäckning Sverige bäst skall kurina bispringa Finland. Var och
en bör förstå, htt dessa saker icke alltid kunna framläggås till offent—
lig diskussion. Därför måste regeringen kunna påräkna förtroende att
avväga vad som bör göras i uppkommande lägen. Vi ha icke kunnat lämna
ur sikte sammanhanget med hela det internationella läget. Norden består
av fem länder. Fyra av dom bilda tillsammans en geografisk enhet, som
har sina grinser åt både öster, väst er och söder. Detta läge, som
annars ansetts bjuda så stora rogllvheter för ett fredligt liv, är under
den nu rådande konflikten i Europa ömtåligt. Det fordras aktsamhet och