OCR
NRA [Messan.] VII. Ordo visitandi infirmos et unctio infirmi. [Besök af sjuka och sista smörjelsen.] VIII. Commendatio anime. [Själamässan.] IX. Vigilie mortuorum. [Dödsvigilierna.] X. Officium pro defunctis. [Dödsmässan.] XI. Ordo sepulture. [Begrafningsritualet.] XII. Benedictio carnium et aliorum ciborum in pascha. [Välsignelsen af födoämnena.] Anmärkningsvärd är här den sjätte afdelningen ordo misse, som utom själfva canon misse äfven innehåller de tre officierna för treenigheten, heliga korset och vår fru med prefationer. Denna afdelning hör ju mera till ett breviarium eller ett missale än till ett manuale; den förekommer ej häller i de andra manualena för Åbo och Linköping. Att här framhålla alla de skäl, som tala för att detta manuale verkligen är afsedt för ärkestiftet och att det därför förtjänar det namn af Manuale Upsalense, som jag gifvit det, medgifver ej tiden. Blott några omständigheter skola här påpekas. Välsignelsen af dopfunten inledes med en litania, hvars helgonlängd är helt och hållet uppsvensk: sancte laurenti, erice, vincente, olaue, eschille etc. ora pro nobis. I Åbomanualet finnes naturligtvis Finlands skyddshelgon S. henrice tillagd, i Linköpingsmanualet ännu flera. Vidare finna vi i begrafningsriten en bön, hvari endast de heliga martyrerna sanctus Laurencius och Ericus åkallas. St. Lars var Upsala domkyrkas skyddspatron, Erik Sveriges rikes. I sista afdelningen, som innehåller välsignelsen af födoämnena, förekommer också en Benedictio seminis, en välsignelse af säden, som är betecknande för Upsalariten — den återfinnes i Breviarium Upsalense — och som säkerligen ansluter sig till bruket att öfver åkrar och ängar i Upsala närhet föra Erik den heliges relikskrin för att välsigna den blifvande grödan. Slutligen vill jag framhålla den ordagranna likheten mellan