OCR
SÖNER svenska stift tryckta katolska handböcker känna vi hittills endast tvenne, som datera så sent som från 1520-talet, nämligen Manuale Aboense (1522) och det på biskop Brasks föranstaltande och från hans tryckeri utkomna Manuale Lincopense (1525).! Dessa båda böcker äro ytterst sällsynta, af Linköpingsmanualet känner man blott ett ofullständigt exemplar i Upsala universitetsbibliotek. Då man hittills alldeles förbisett de liturgiska handskrifter, som äro förvarade i våra offentliga bibliotek och icke indragit dessa i undersökningarna angående vår svenska liturgiska historia under medeltiden, så hafva dessa tvenne manualen jämte några kortare delar i våra vid 1400-talets slut tryckta breviarier, särskildt Breviarium Scarense (1498) allena legat till grund för de studier, som hittills gjorts öfver t. ex. den svenska brudvigselns historia, dopritualet, m. m. Det nybestämda Upsalamanualet erbjuder nu en vida äldre text — särskildt genom Upsalahandskriften C 424, som synes vara skrifven under förra hälften af 1400-talet, — af t. ex. Ordo ad faciendum sponsalia, än som hittills varit känd. Äfven om den liturgiska texten under tidernas lopp ej torde hafva undergått några större förändringar, kan dock betydelsen af denna nya svenska ritualbok ej förnekas. Och till densammas bestämmande och rekonstruerande gaf fyndet i Duchovnaja Akademija i Petersburg det ovärderliga uppslaget. Manualets innehåll fördelar sig på följande afdelningar: I. Exorzismus salis et aque. [Välsignelsen af saltet och vattnet.] II. Benedictio novi ignis in sabbato sancto. [Välsignelsen af den nya elden på påskaftonen.] III. Consecratio fontis. [Dopfuntens invigning.] IV. Ordo qualiter cathezisentur infantes. [Dopet] V. Ordo ad faciendum sponsalia. [Vigseln.] VI Ordo misse.