i beröring ända till år 1539 — handlingar och urkunder, som
visa detta, förvaras i Stadsarkivet i Köln och hafva utgifvits af
Max Perlbach. Till år 1539 kunde endast tyskar vinna inträde
i detta kloster; nämnda år påbjöd Sigismund I, att det äfven
skulle stå öppet för polacker. År 1819 sekulariserades Lads
kloster; troligen har dess bibliotek då kommit till Warschau,
där det införlifvats med det nyss nämnda bibliotek, som "”säll¬
skapet för litteraturvänner" hopsamlat af skilda polska kloster¬
bibliotek. Det delade sedan efter det polska upproret detta bib¬
lioteks öde att blifva fördt till Petersburg. Ty bland de inkunabler
jag denna gång hann genomgå, antecknade jag icke mindre än
30 stycken, som buro följande anteckning om proveniensen:
«liber sancte Marie sanctique Nicolai monasterii landensis in
regno Sarmatia (l. in polonia) sitir, med samtidig hand. Alltså
synes klosterbiblioteket i Lad nu vara förvaradt i Kejserl. biblio¬
teket i Petersburg, men som detta är stort och de polska sam¬
lingarna spridda på skilda håll, fordras det noggrannare och in¬
tensivare undersökningar än dem jag hann göra denna gång för
att få ett positivt resultat. Bland de bibliografiska handskrif¬
terna i Petersburg fanns också en på 1700-talet uppgjord kata¬
log öfver Lads bibliotek, men jag kunde i denna icke finna
något annat vidgående Sverige än Birgittas revelationer, Libeck¬
upplagan af år 1492. — Men utom Petersburg finnas ännu tvenne
spår att förfölja. Jag har nyss nämnt, att en del handlingar rörande
Lad finnas i Köln och att dessa utgifvits af Perlbach; denne
omtalar i sin afhandling,! att största delen af originalurkunderna
från Lad förvaras i det grefl. Rufiecki'ska biblioteket i Warschau.
Denna notis fick jag tyvärr först efter mitt besök i Warschau
kännedom om och samma dag, som jag afslutade min resa och