OCR
jande branden i staden Norrköping, till dess undsättning, såväl ångskeppet Carl Johan, som ångskonerten Stockholm. Året därpå insattes på träden Stockholm— Norrköping, ångfartyget »Föreningen>, vilket stundom utsträckte sina färder ända till Karlskrona, men färdades så långsamt att Hammarsten — som säges ha varit långt före sin tid och haft ett livligt temperament — inte stått ut med snigelgången. År 1825 sträckte han också på eget varv kölen till en ångare — av de då för tiden unika proportionerna 80 fots längd och 12 fots bredd — vilken han kaliade »Ormen Långe». Även den försedd med maskin av Owen. Angans utnyttjande var emellertid, i de dagarna, ett ofullgånget experiment och ångbåtstrafiken så I. SIN linda att den beredde störa besvärligheter och givit amne till många lustiga historier. Om denne Ormen Långe berättas, att om den besatte 20 hästars kraft ägde den också 20 mulåsnors istadighet. Stundom vägrade maskinen absolut att röra på sig och när den kommit i gång var det hart när omöjligt få, den att stoppa... Därför lärer ock kom fandöropen. vid avresan. lytt som satt SSA gång gossar — Om mn kan?> Manskapet i gemen måste också ofta från hjulhusen trampa på de stora skovlatna,; för satt fa mjulen i rörelsen Fiikaledes lärer det haft sig så bekymmersamt att lägga till eller lämna "en "brygga, att vedinlastnimgen under färden, vilken till att börja med tog tre dygg =—