OCR
XXXIV INLEDNING. börjar komma i liuset>». Om han under de visitationer i lappmarken han allaredan företagit hade erfarit något nämnvärdt om lapparnas hedendom, hade han säkerligen icke dröjt att inberätta det. Intresset för den lapska missionen hade ju vid denna tid åter vaknat och bl. a. redan medfört den viktiga förordningen af den 3 okt. 1723 om lappländarnes flitigare undervisning i kristendomen och skolors inrättande där i orten. Med sin skrifvelse till K. M:t afsåg nu ForBus säkerligen närmast att vända vederbörandes uppmärksamhet på den organisation, som missionsarbetet erhållit väster om Kölen, och på de utmärkta och eftersträfvansvärda frukter denna organisation medfört. Af hans följande författarskap i samma ämne skulle man nästan vilja draga den slutsatsen, att han drömde sig själf som en svensk von WESTEN, utfärdande vältaliga instruktioner till sina underlydande missionärer och med hjälp af ett vidlyftigt frågeformulär utfrågande lapparna om deras hedniska föreställningar och plägseder. Den »korta berättelse om lapparnas afgudar och deras dyrkan», som ForBus insände till K. M:t, är af en helt annan art än SoLANDERS relation. Denna senare var uppställd i alfabetisk ordning, ForBUS' berättelse åter delade upp gudarna i fem horisontella grupper, från ofvan till nedan, från stjärnehimmelen till den djupaste underjorden. Såsom redan ofvan anförts, lider det emellertid intet tvifvel, att icke också denna senare härstammar från den vidlyftiga »instruktion»>, som JEnNs KILDAL medförde, d. v. s. från VON WeEsTENS »Missions Anstalter». Dels hade nämligen FOorBus, såsom nyss nämnts, ingen före KirDALS besök förvärfvad, själfständig kunskap om lapparnas hedendom, dels säger han själf i en följande afdelning (s. 42), att »alt hwad här infört är om Lapparnas afgudar, afgudadyrkan, missionen, scholarne med mehra, är till sielfwe meningarne och sammanhänget föreläsit missionarien Hr Jöns KIiHLDAL, wid dess wistande här i Torneå, och af honom besannat så wärkeligen wara i Hr Bärgmästaren SEGER SVANBERGS närWwaro», dels säger också slutligen "TORNBERG i sin följeskrifvelse till StmeEnrus” helt analoga relation (s. 60), att KiILDAL »wid genomläsandet af denne relationen, approberade den samma, och med sine medhafda 2:ne [sic!] böcker in Folio, som woro skrefne och af Missionen i Trundheim författade, bestyrckte». VON WESTENS stora och att döma af beskrifningarna mycket hetero