OCR
QvicstaD rätt (»Kildeskrifter til den lappiske Mythologi», s. 85.) Då vi nu ha SmEnIuS original framför oss, finna vi, att så icke är fallet. Det första stycket hos LEEm öfverensstämmer ej med SIDENIUS, men väl med ForBus — utom det att de svenska benämningarna ej återfinnas. Likheterna äro dock så påtagliga emellan alla tre, att man tydligen kan se, att de alla öst ur samma källa, »de af missionen i Trondhjem författade skrifterna». Hvad SimENIUS och ForBus beträffar, är ett beroende dem emellan uteslutet. 9SimEnus afsände sin förteckning den 17 oktober 1726 till TORNBERG, SOM erhöll den den 15 januari 1727. Denne åter gaf den först den 1 jan. 1728 till ForBus (nedan s. 59 f£.). Att Forbus ej känt till den förut, framgår af hans bref till Horn (nedan s. 46). Äfven SiGvarp KILDALS ofvan nämnda framställning återgår till samma källa, de nyss nämnda skrifterna. Dessa åter voro, som framgår af GRUNDELS bref till Kungl. Maj:t af den 26 april 1727 ett slags sammelverk, utfördt af VON WesTEN (jfr ofvan sid. XVI och nedan sid. XXXII). Äfven om däri sålunda delvis ingingo saker, som författats af andra än VON WESTEN, är det dock mer än sannolikt, att de möjligen befintliga, i någon mån systematiska framställningarna gjorts af honom själf. Qviastan (>Kildeskrifter» s. 85 ff.) antager, att FORBUS, SIDENIUS, SiGvarD KinpDAL och LeEms anonyme författare utgå från »Optegnelser af Jens Kinpan». Han framhåller, att denne följde VON WESTEN på större delen af hans tredje resa. 1725 var J. KILDAL i Vesteraalen och upptog af lapparna där bekännelser, som sedan insändes till VON WrEstEn. Hvad detta sistnämnda beträffar, var det intet annat än hvad alla missionärerna enligt sin instruktion skulle göra. Vidare framhåller QviGstaD, att KiLpaL, som ofvan nämnts, uppehöll sig i "Torneå den 4—13 mars 1727, och att ForBus säger, att allt hvad han skrifvit, upplästs för KiLDAL och af denne i vittnens närvaro bekräftats vara sant. Men som vi sett, var det icke af honom själf författade skrifter KiLparL hade med sig på sin resa. Vidare måste erkännas, att om ForBus haft en skrift af KILpAL till grand för sin berättelse, det skulle varit enklare att påpeka detta, då han ville använda denne som auktoritet än att skrifva: »Alt hwad här infört är om Lapparnas afgudar, afgudadyrkan, missionen, scholarne med mebhra, är till sielfwe meningarne och sammanhanget föreläsit missionarien Hr Jöns Kihldal, FRA