OCR
50 Siále-Skattens förſte Del / annorlunda känder / ân af ſina beſtällningar/ och icke ſedder. Thet följer ju icke / jag ſer icke ſiálen/ therfòre ár hon ide. Om et glas med roſenwoatn vti/ eller en balſamdoſa ôpuas/ ſá ſer mana, churu noga man gif wer acht therpä/ alsintet gä therotur; menaten krafft Toinmer thervtur / thet betygar then luflige luchten/ſom wi kfänne. När Magneten drager järnet til ſig / eller rôrer thet / ſà ſe ike mina ôgon krafften| ſom thet gôr;/ doch ſe the wäl hennes wär>kan. Sä är thet ock här. Ei heller fôljer thet / ſiälen är ſtild ifrän kroppen / therfore fôrſwinner och fôrgäs hon. Genom ApothekareKonſt kan ju en ôrts kraft / hwilken är likaſom hennes ſtl} ſtiljes therifrän / ſä at allenaſt aſta och orenlighet lemnas pà bottnen/ men krafften ſtiger vp / hon inhämtas och behâlles i ett ärdeles kärl; och hwarföre ſkulle icke Gud funna ffilja ſiälen ifrän kroppen / gôra kroppen til ſtoft och aſto/ och bewara och vppehâlla andan i ſin hand? Thetta talar jag allenaſtj ſom redan ſagt âr / til at vnderwiſa then gudeliga enfaldigheten / ſom eljeſt ‘af hiertat tror Gudi i ſitt ord talande/ och icke twiflar oin ſiálenes odôdelighet. : 1.Nyttan. $. 29. Men läter oß nu widare af thenna berättelſen om then odódelíga ſiâlen taga en vpmuntring til Gudachtighet. Oin ſiálen dódde med kroppen / ſà tilſiâr jag/ at the hade vtforat then báſta delen / ſom bruka thetta lifwet efter alt ſitt begär ; tà hade the ogudachtiga báſt/ ſom med then rika fräfſaren lefwa hwar dag Eſai.z2: 13, 0 ata och dri>da ; wi mâſte doch i morgon ds. ___ Sá kommer ny/ och lâter sf lefwoa wáäl/ mädan Wish. B, wi kunne/ och bruka oß/ mädan wi vnge re. Lt 2:6 0 glade wara/ wi hafwe doch intet mer theraf / an thet: Hwad behdfdes t {à mycken indda och E j A org R IRE O 2 Rg AA ERICA IO I - >.