OCR
UE E EI D RIRE A rita g BE IE DOE CdA ot Siálenes Wärdighet. n och barmhertighets beläte i menniſkiones hiertas af- €€ feter, hans räâttferdighets / helighets och renhets ‘© beläte i menniſkiones wilja/ hans wänlighets / behag- € gelighets/ liuflighets och ſannings beläte i alla men- € niſkioncs âthäfwor och ord/ hans alsmächtighets be- ‘ lâteithet gifna/herre-wäldet òfwer hela jordenes kreß/ “ och i fruchtandfwer alla diur/ hans ewighets beläte “6 i enviſioned odóôdelighet. Om andra creatur fan “ man ſája/ aËGud hafwer lemnat ſina fotſpor i them/ och intryckt them nägra tekn/ hwaraf hens alsmäc{)tigher / wislet och godhet bôr árkánnas; men menníis ſian / om jag fár ſá tala/ hafwer fâtt Guds anſichts aftryck/ o< hos henne finne wi ſádana tekn / ſcm mycfet flarare fôrehâälla oß Guds fòôrdolda wáſende och hans wilja / án- alt annat/ ſom âr i then ſynliga werlden. Hwad Gud ár i ſitt: wáäſendeé af naturen/: thet ſkulle thenna ſiälen wara i belâtet/ efter nâden; hon ſkulle wäl icke wara Gud ſielf/ doch pâ thet bäſtaſattet fôres ſtälla Guds herlighet / alsmächtighet / wishet / godhet och fägring; hon ſtulle wara thens Högſtas lycita/ allá andra creatur til fôrvndran och til godo / ett káxl/ 9. 17. Nu faſt án ſatan med ſin macht och illiſtige het/ af förgifftad afwund och ondſto/ och af fientelighet emot Gud / ſom honom fôr hans hôgmodé uil fòr4 faſtat hade / hafwer gifwit ſig ihop med thet edla beläs tet / och förderfwat thet genom ſynden / hwartil han förledt menniſkian / och ohelgât thens hôgſtas. boningz likwál hafwer thet icke kunnat vtſläckia then kärlekérika Stkaparens ifwver/ vtan han áâx allenaſt ſà mycket mcr vptáänder/ och hafwer then barmhertige Guden hellre welat òpna och therpà tilſättia hela ſin: nâdes-ſtatt och rifedom/ án lèmna menniſkiones ſiál,/ ſom hau à hôe | Da « gels