Hoppa till huvudinnehåll
mobile

Digitala samlingar

  • Sök
  • Samlingar
Svenskasv
  • Englishen
Logga inRegistrera
  • Volymöversikt
  • Sida
  • Text
  • Metadata
Förhandsgranska
19a_000226/0004

Sven Rosén och hans insats i frihetstidens radikala pietism

  • Förhandsgranska
  • PDF
  • Visa metadata
  • Visa direktlänk
Upphov
Linderholm, Emanuel, 1872-1937
Utgivare
Almqvist & Wiksell
Datum
1911
Antal sidor
481
Samling
Böcker
19a_000226/0041
  • Volymöversikt
  • Sida
  • Text
  • Metadata
Sida 42 [42]
  • Förhandsgranska
  • Visa direktlänk
  • JPG
  • TIFF
  • Föreg
  • Nästa
19a_000226/0041

OCR

SEAN SANTANA NRA 4 E. LINDERHOLM reagerar. Hos Leibniz, Thomasius och Wolff framträder redan upplysningsfilosofien, om än i långt mera konservativ form än i England och Frankrike. Allt intill Goebels, Heppes och Ritschls arbeten betraktades pietismen såsom en specifikt luthersk företeelse. Af nämnda forskares arbeten är emellertid klart, att pietismen med hänsyn till sitt allmänna väsen icke är en blott i lutherdomen framträdande företeelse, utan ett led i en omfattande internationell och interkonfessionell protestantisk utveckling. Denna får på , lutherskt kyrkoområde en egendomlig, af lutherdomens tidigare utveckling betingad gestaltning, och det är denna dess specifikt lutherska form, som vi kalla pietism, en benämning som icke bör utsträckas till andra samtidiga eller tidigare grenar af samma mäktiga rörelse och än mindre, såsom ofta sker, göras till en generell beteckning för hvarje tids och hvarje slags fromhet af allvarlig art. Hvad som karakteriserar den stora allmänprotestantiska utvecklingen i den individualistiska fromhetent tecken med hänsyn till dess ställning till de protestantiska kyrkornas egen utveckling och gestaltning, det är reaktionen emot det religiösa och etiska resul religionskrigens tid skeende eller skedda utveckling, för så vidt denna både på reformert och lutherskt område medfört en religionens objektivering: en intellektualistisk uppfattning af det religiösa, en opersonlig ställning till religionen och ett däraf följande världsligt väsende, vidare religionens förvandling till något institutionellt, där samfundet undertryckte den religiösa människans, individens, trosfrihet, höll lekmännen i religiös omyndighet och utestängde dem från aktivt deltagande i kyrkolifvet. Reaktionen mot denna kyrkoutveckling är det, som genomgår såväl den engelska puritanismen och independentismen som den holländska praecisismen och den tyska pietismen. Och om vi än här icke öfverallt kunna påvisa några direkta förbindelselinjer mellan pietismen å ena samt öfriga nyssnämnda bildningar å andra sidan, är det likväl af värde, att det åtminstone kan påvisas parallella företeelser med samma grundsyfte och i hufvudsak samma inre utvecklingsgång. Redan i puritanismen,” där vi för ögonblicket se bort från den 1 LAMPRECHT, Deutsche Geschichte, 7: 1, s. 19 ff. 2 HEPPE, Gesch. des Pietismus etce., s. 14—73. KATTENBUSCH, Art. Purttanismus i PRE? XVI, s. 323 ff. MOELLER-KAVERAU, Lehrbuch der Kirchen

Sidmetadata - Fysisk

Sidmetadata - Logisk

Image Metadata

Bredd på bild
2235 px
Höjd på bild
3648 px
Upplösning på bild
400 px/inch
Ursprunglig filstorlek
2.33 MB
Direktlänk till jpg
19a_000226/0041.jpg
Direktlänk till ocr
19a_000226/0041.ocr

Länkar

  • Umeå universitetsbibliotek
  • Tryckt & otryckt (blogg)
  • -
  • Digital plattform från TREVENTUS

Kontakt

  • Umeå universitetsbibliotek
  • 901 74 Umeå
  • Tel: 090-786 56 93
  • Kontakta oss

Digitala samlingar

Logga inRegistrera

Användarinloggning

Jag har glömt mitt lösenord
  • Sök
  • Samlingar
Svenskasv
  • Englishen