Skip to main content
mobile

Digital Collections

  • Search
  • Collections
Englishen
  • Svenskasv
LoginRegister
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
Preview
19a_000226/0004

Sven Rosén och hans insats i frihetstidens radikala pietism

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Creator
Linderholm, Emanuel, 1872-1937
Publisher
Almqvist & Wiksell
Date
1911
Total Pages
481
Collection
Böcker
19a_000226/0017
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
Page 18 [18]
  • Preview
  • Show Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Prev
  • Next
19a_000226/0017

OCR

XII E. LINDERHOLM Heinrich Heppe, förut bemärkt som fin kännare af den katolska kvietismens historia, gick vidare i den af Goebel inslagna riktningen. I sitt verk: Die Geschichte des Pietismus und der Mystik in der reformirten Kirche etc. härledde han pietismen, ytterst ur den »puritanska», närmast från den holländska pietismen under uppvisande af kvietismens radikaliserande inflytande äfven här. I Albrecht Ritschls monumentala verk: Die Geschichte des Pietismus? upptogos Goebels synpunkter, fördes energiskt vidare, men förvandlades till lika många angreppspunkter. Äfven Ritschl konstaterar i pietismen ett kalvinskt inflytande från Holland. Därpå ligger dock mindre vikt. Hufvudtesen i Ritschls verk är den, att pietismen ingalunda kan betraktas såsom ett framsteg i protestantismens inre utveckling, utan betyder en återgång till det katolska lifsidealet, hvarvid den lutherska kallelsetanken uppgifvits och en negativ ställning till världen framträdt. Därtill kommer pietismens öfvertagande af den katolska mystiken och dess sentimentala Jesuskärlek, hvilken dock, såsom Ritschl starkare än Goebel påvisar, redan tidigare vunnit terräng inom lutherdomen. Otvifvelaktigt har Ritschl satt fingret på den svaga punkten i pietismen. Det alltför starka urgerandet af den anlagda hufvudsynpunkten medförde emellertid, att Ritschl gaf en alltför ensidig totalbild af pietismen och icke lyckades göra denna tillbörlig rättvisa. Ritschls stränga förkastelsedom öfver pietismen har icke heller slagit igenom 1 moderna framställningar af den nya tidens kyrkohistoria. Isynnerhet dömer man i modern teologi icke längre så strängt öfver mystiken. Senast har N. Söderblom häfdat, detiprotestantismen, och särskildt lutherdomen, skulle vara otrogen mot sig själf, om den ville afskära sammanhanget med en Luthers evangeliska, d. v. s. etiskt bestämda mystik.? Ritschls verk synes mig ha sitt största värde, icke genom en för alltid fastslagen värdering af pietismen, utan genom sin metod, sin genialiska användning af pietismens egen religiösa litteratur, af predikningar, uppbyggelse- och sångböcker m. m. och framförallt genom sin skarpsinniga och synnerligen lärorika analys af det nyvalda materialet, låt vara, att denna analys ofta förlorat sin objektivitet och därför ständigt tvingar till ett kritiskt studium af framställningen. Ritschl har emellertid lyft upp behandlingen af pietismen på ett högre plan. En svaghet, 1 Teiden 1879. 2 I—III, Bonn 1880—1886. ? Religionsproblemet inom katolicism och protestantism, II, s. 271 ff.

Structural

Custom

Image Metadata

Image width
2279 px
Image height
3648 px
Image resolution
400 px/inch
Original File Size
2.33 MB
Permalink to jpg
19a_000226/0017.jpg
Permalink to ocr
19a_000226/0017.ocr

Links

  • Umeå University Library
  • Tryckt & otryckt (blog in Swedish)
  • -
  • Digital Library powered by TREVENTUS

Contact

  • Umeå University Library
  • SE-901 74 Umea, Sweden
  • Phone: +46-786 56 93
  • Contact us

Digital Collections

LoginRegister

User login

I forgot my password
  • Search
  • Collections
Englishen
  • Svenskasv