OCR
IV gång och slutligen af det intima sambandet med motsvarande företeelser utom vårt land. Forskningens nuvarande kraf gör det därför nödvändigt att underkasta den äldre svenska pietismens historia i Sverige en förnyad undersökning från modernare synpunkter, en uppgift, som är så mycket angelägnare, som pietismen äfven hos oss inleder den i egentlig mening moderna tidens religiösa utveckling och skapar många af de religiösa och kyrkliga problem, hvilka ända in i vår tid varit och till en del ännu äro aktuella. För en modern behandling af den äldre pietismens historia hos oss återstår ännu mycket att göra öfver hela linjen. Minst nöjaktigt har dock frihetstidens radikala pietism blifvit behandlad. Inom denna åter intager Sven Rosén en central och ledande ställning. Det är ock svårt att finna en prison bet hvilkens egen historia till den grad som hans är typisk för den religiösa utvecklingens allmänna inre gång hos oss under 1700-talets första hälft, där stadierna betecknas af ortodox gammalfromhet, speneriansk och hallensisk konservativ pietism, radikal pietism och slutligen partiell återgång och ro i herrnhutismen. Därtill kommer, att Rosén, så vidt jag kunnat finna, är den enda personlighet i den radikala och öfver hufvud taget i hela den svenska pietismens historia, hvilkens utveckling vi från början till slut utan alltför stora luckor kunna följa. Af antydda skäl har det synts mig önskvärdt att närmare undersöka den radikala pietismens historia hos oss under frihetstiden och att då i första hand söka gifva en teckning af Roséns religiösa lifsutveckling, hans ställning och insats i den svenska radikala pietismens utveckling under frihetstiden. Då emellertid den radikala pietismen hos oss är ett led i den religiösa individualismens allmänna utveckling och jämväl betingad af våra speciellt svenska förhållanden, har det synts mig nödvändigt att inledningsvis söka gifva en öfverblick af pietis NRRSRNRSNSDR NORAD SSR