OCR
206 yttre 'verlden. Ty under det besök; jag talar om, kunde han afsända ett af mina bref till mästaren, mottaga hans svar, 'afatt Koot Hoomi kunde göra detta genom honom. Händelsen är af värde såsom en illustration till dét faktiska förhållandet, vid korrespondensen mellan mig och min vördade vän. Andra exempel erbjuda de många bref, som vexlades mellan Koot Hoomi och mig genom förmedling af Damodar i Bombay vid en tidpunkt, då både madame Blavatsky och öfverste Olcott voro. borta i Madras på en teosofisk rundresa, under hvilken deras närvaro på de olika ställena ständigt meddelades i de lokala tidningarne. Jag var i Allahabad och brukade under i :Bombay och jag erhöll stundom svar så hastigt, att dessa omöjligen kunnat fabriceras af madame Blavatsky, då postgången från henne till mig fordrade öfver fyra dagars längre tid än från Bombay. Sålunda är hela min ganska vidlyftiga korrespondens, såsom ' det kan bevisas angående en del deraf och sålunda med skäl slutas till det hela, zcke ett verk af madame Blavatsky eller öfverste Olcott, hvilket den måste vara, om Bröderna icke vore en "realitet. Korrespondensen finnes på papperet till en. betydande massa. Huru har den tillkommit, då: brefven kommit - mig tillhanda på: olika tider och rum, i olika länder och genom olika personer? Jag kan icke rätt förstå, hvilka hypoteser skulle kunna uppställas rörande denna korrespondens af dem, som icke tro på Brödernas tillvaro. Jag, kan icke tänka mig någon, som icke genast upphäfves genom, några af de dermed förbundna faktiska omständigheterna. Det skulle vara gagnlöst att ur de berättelser, hvilka gång" efter-annan varit införda i The Thosophist, citera de infödda vittnen, hvilka sett Brödernas astralformer — spöklika skepnader, dem man sagt dem vara sådana — omkring samfundets högkvarter i Bombay. En hel här af vittnen skulle kunna bestyrka denna erfarenhet, och jag må tillägga, att jag sjelf en gång sett en sådan företeelse vid samfundets nuvarande högkvarter i Madras. - Men: naturligtvis -kan man om