OCR
202 mening vore rent oförnuft att angripa den; men vi kunna med samma skäl betvifla våra närmaste slägtingars och närmaste ungdomsvänners lefvande verklighet, som antaga att madame Blavatsky kunnat begå ett misstag, då hon skildrar Bröderna som lefvande menniskor. Antingen måste hon hafva 2 tätt, eller har hon medvetet sammanknutit ett oerhördt nät af ys lögner i alla sina skrifter, handlingar och samtal under de sista åtta till nio åren. Och det påståendet att hon vore en pratmakerska och fallen för att öfverdrifva bemöter icke svårigheten bättre än den spiritistiska hypotesen. Tag bort så mycket ni behagar af madame Blavatskys detaljuppgifter, der skall ks dock alltid återstå en fast stomme, som antingen måste vara sanning eller en byggnad af medvetna lögner. Och äfven om madame Blavatskys vittnesbörd stode allena, skulle dock det underbara sakförhållandet af hennes totala sjelfuppoffring för teosofiens sak göra hypotesen om hennes afsigtliga bedrägeri | till en af de mest extravaganta man kan tänka sig... Först då vi, som blifvit hennes speciella vänner i Indien påpekade detta, invände man — »Men huru kunnen I Veta, satt-hon haft något att uppoffra? Hon kan ju hafva varit en äfventyrerska från början». Vi pröfvade halten af detta antagande, såsom jag till fullo förklarat i mitt företal till andra upplagan af »Den dolda verlden», och från flere af de högst stående : personerna i Ryssland, hennes slägtingar och tillgifne vänner, 7 kommo talrika försäkringar om hennes identitet. Om hon icke egnat sitt lif åt ockultismen, hade hon kunnat tillbringa det i lyx och öfverflöd bland sina likar inom aristokratiens kretsar. Svår som hypotesen om hennes bedrägeri sålunda visar sig i sig sjelf, finna vi den vidare på det mest skriande sätt i oförenlig med alla de faktiska förhållandena i öfverste Olcotts lif. Likaså ovedersägligt som i madame Blavatskys fall har han försakat ett lif af verldslig lycka för det teosofiska lifvet i Indien under omständigheter af stora fysiska försakelser. Och äfven han berättar Oss att han sett Bröderna både under kroppslig och astral form. Genom en lång följd af de mest förvånande underbara tilldragelser, då han: först började att studera detta ämne i Amerika, blef han bekant med deras makt. Han har i Bombay haft besök af den lefvande man, hans egen särskilda mästare, med hvilken han först blifvit bekant genom att se honom under hans astrala form i Amerika. Hans lif har under åratal varit upp: fyldt af abnorma tilldragelser, dem spiritisterna äfven här vid T lag stundom i fåvitsko antagit såsom spiritism, men hvilka SER AebsytaaT