OCR
201 astral form och kunnat på hvarjehanda sätt identifiera den med de lefvande personer, andra hafva: sett. För det tredje, deras vittnesbörd, som erhållit tillfälliga bevis på deras tillvaro. Främst bland vittnena af första gruppen stå madame Blavatsky och öfverste Olcott sjelfva. För dem, som anse det billigt att sätta tro till madame Blavatsky, är naturligtvis hennes vittnesbörd rikhaltigt och bestämdt ock i alla afseenden tillfredställande. Hon har lefvat bland adepterna under många år. Hon har stått i nästan daglig beröring med dem allt sedan. Hon har återvändt till dem och de hafva besökt henne i sina naturliga kroppar vid flere tillfällen, sedan hon lemnat Tibet efter sin invigning. Det gifves intet alternativ mellan den slutsatsen, att hennes uppgifter om Bröderna äro till fullo sanna, och den, att hon är, hvad några amerikanska fiender kallat henne, »tidehvarfvets lögnkämpe>. Jag känner den åsigt, som några spiritister hysa, att hon skulle vara ett medium, styrdt af andar, dem hon tror vara lefvande menniskor; men denna åsigt kan endast hysas af personer, hvilka totalt förbisett nio tiondelar af de uppgifter hon meddelar, för att icke tala om andras intyg. Huru skulle hon kunnat lefva i öfver sju år under vissa personers tak i Tibet, seende dem förrätta sina dagliga göromål och steg för steg undervisande henne i den stora vetenskap, åt hvilken hon egnat sig — och hysa något tvifvel, huruvida de voro lefvande menniskor eller andar? Antagandet är absurdt. Antingen berättar hon en lögn, då hon säger oss att hon på detta sätt lefvat ibland dem, eller äro adepterna, som undervisat henne, lefvande menniskor. Spiritisternas hypotes rörande hennes förmodade »styrande andar» är bygd på hennes uppgift, att adepterna visa sig för henne under astral form, då hon är aflägsnad ifrån dem. Om de aldrig visat sig för henne under någon annan form, skulle denna omständighet kunna gifva skäl till anmärkningar från spiritistisk synpunkt, och skulle gifvet göra det, om icke andra omständigheter förelågo. Men hennes astrala gäster äro i alla afseenden identiska med de män, bland hvilka hon lefvat och studerat. Vid vissa tillfällen har hon, såsom jag nämt, varit i tillfälle att återvända och se dem i kropslig närvaro. Hennes astrala kommukationer med dem uppfyller endast en lucka i hennes personliga umgänge, hvilket sträcker sig öfver en lång följd af år. Hennes sannfärdighet kan naturligtvis angripas, ehuru det enligt min