OCR
186 införa en ny grupp af idéer i verlden — idéer rörande de vigtigaste ämnen, rörande menniskans ställning i universum; hennes ursprung och bestämmelse ; det dödligas förhållande till det odödliga; det tidligas till det eviga, det ändligas till det oändliga; menniskans dödliga själs förhållande till det materiella universum, i hvilket hon nu dväljes — idéer, större, allmännare, mera omfattande, mera fullständigt erkännande den universella lagbundenheten såsom uttryck af en gudomlig vilja, oförändrad och oföränderlig, i förhållande till hvilken det endast gifves ett Evigt Nu, under det att tiden för de dödlige är förfluten eller tillkommande, i förhållande till deras ändliga tillvaro på detta materiella plan; etc. etc. studera, utan dessa universella idéer, då vi för att fatta de förra, först måste begripa de senare. De beröra menniskans sanna ställning i universum i förhållande till hennes föregående och kommande födelser, hennes ursprung och slutliga bestämmelse; det dödligas förhållande till det odödliga, det tidligas till det eviga, det ändligas till det oändliga; ideer, större, upphöjdare, mera omfattande, erkännande den eviga styrelsen af en orubblig lag, oförändrad och oföränderlig, i förhållande till hvilken det endast gifves ett Evigt Na, under det att för de oinvigde dödlige tiden är förfluten eller tillkommande i förhållande till deras ändliga tillvaro på denna «materiella = jordfläck, etc; CEC: Henry Kidadle. studieidkarne, utan att synnerligen rubba deras sinnens jemnvigt. Hade det blifvit publiceradt omedelbart efter första utgifvandet af den »Dolda. Verlden», kunde dess verkan blifvit allvarsammare, men under mellantiden hade Bröderna genom af filosofiskt vetande, redan då samladt i min andra bok »Esoteric Buddhism» och spridt i två eller tre volymer af The Theosophist, att tänkande läsare kommit utöfver det utvecklingsstadium, på hvilket de möjligen kunnat antaga, att sjelfva hufvudauktorn till denna undervisning vid något tillÅ