OCR
rask se Pe FRE RR RS LARS er NN NR ARNE AS 32 tade förbi genomsnittsmenniskornas uppfattning, utan att framkalla den bittra förkastelsedom, som till exempel dessa sidor, om de vinna någon uppmärksamhet alls, för visso skola ådraga sig från alla vetenskapens, religionens och genomsnittsfilosofiens bigotter. Hvad nu akas beträffar, är detta en kraft, för hvilken vi 1Cke éga. något . namn och om hvars rot och beskaffenhet vi icke kunna bilda oss något på erfarenhet grundadt begrepp. Man kan endast göra sig en föreställning om dess utomordentliga styrka, om man betänker, att den är så mycket starkare och finare än elektriciteten, som denna i finhet och mångfaldig verkningsförmåga öfverträffar ångan. Det är genom sin kännedom om denna kraft, adepten kan framställa de fysikaliska fenomen, som jag genast skall kunna visa, att de ligga inom hans förmåga jemte andra ännu mera storartade. I. Hvilka äro då de adepter, som handhafva dessa fruktansvärda krafter, om hvilka jag talar? Man har skäl att tro, det sådana adepter funnits i alla historiska tidehvarf, och det gifves sådana adepter ännu i närvarande stund i Indien eller dertill angränsande länder. Identiteten af den kunskap de ärft med den, som egdes af de i forntidens ockultism invigde, följer ovedersägligen af en undersökning rörande de åsigter de hysa och de förmågor de besitta. Man kan draga denna slutsats från en massa skriftliga vitnesbörd och det är för ögonblicket nog att uppställa den såsom ett faktum, då jag längre fram skall påpeka de kanaler en forskare i ämnet har att följa. Låtom oss för närvarande betrakta de nuvarande adepternas ställning.