OCR
en direkt, andra måste man sluta sig till på indirekt väg; men dessa senare ' behöfva icke derföre ega mindre visshet. Till eterns materialitet sluter man från ljusets förhållanden; till själens materialitet kan man sluta från dess egenskap att vara underkastad kraftinflytelser. En mesmerisk inflytelse är en kraft, som utgår från vissa fysiska bestämningar hos mesmeristen. Den träffar subjektets själ från ett visst afstånd och framkallar en verkan, förnimbar för detta och bevisbar för andra. Detta är naturligtvis endast ett belysande exempel och icke något bevis. Jag måste framlägga så godt jag förmår — och detta kan endast bli ganska ofullständigt — ockultismens upptäckter, utan att till en början ingå på några detaljbevis. Sedermera skall jag i alla händelser kunna bevisa dem till några delar, under det de andra då skola erkännas såsom indirekt bevisade. Själen är materiel och inneboende i den mera groft materiella kroppen; och det är detta sakernas förhållande, som sätter ockultisten i stånd att kunna afgifva ett positivt uttalande i frågan, ty han kan i ett tag öfvertyga sig om att det gifves någonting sådant som en själ och att den är af materiell art, genom att under vissa vilkor lösgöra den från kroppen och återföra den igen. Ockultisten kan till och med stundom göra detta med andras själar; men hans första förmåga inskränker sig till att kunna göra det med sin egen. När jag säger att ockultisten vet att han har en själ, är det på denna hans förmåga jag hänsyftar. Han vet det på samma sätt som en annan menniska vet att hon har en öfverrock. Hon kan taga den utaf sig och tydligen visa att den är någonting annat än hon sjelf. Men vi skola komma ihåg att för "honom, när skilsmässan är verkstäld, är det Jan som är själen och det aflagda tinget är kroppen. Och detta leder till ingenting mindre än absolut visshet i fråga om det stora problemet angående öfverlefvandet efter döden. Adepten stöder sig icke på tro eller på metafysiska spekulationer med