OCR
ARA SR fra ST Eee IAU Ra TS SE ESS RE ARR OR frö 28 ken. Ganska många af de högt bildade hysa starka tvifvelsmål i denna fråga och åtskilliga mena att de undersökningar inom fysiken, hvilka tyckas gifva vid handen att äfven tänkandet är en form af rörelsen, starkt tala för sannolikheten af det antagandet, att ingenting öfverlefver, sedan kroppens lif blifvit utsläckt. Den hemliga filosofien ingår icke alls i några spekulationer öfver denna fråga; den känner det faktiska förhållandet. St. Paulus, som var ockultist, talar om menniskan såsom bestående af kropp, själ och ande. Denna särskilnad låter svårligen förlika sig med den teorien, att när menniskan dör, hennes själ för evigt förflyttas till en himmel eller ett helvete. Hvad blifver det då af anden, och hvad är anden såsom särskild från själen enligt den vanliga hypotesen? Hvar och en ortodox tänkare utarbetar sin särskilda teori öfver detta ämne. Antingen att själen är sätet för sinnesrörelserna och anden för förståndsförmögenheterna eller tvärtom. Ingen kan fota dylika gissningar på en fast grundval, icke ens på den af en föregifven uppenbarelse. Men Paulus stödde sig icke på tomma fantasier, då han begagnade det anförda uttrycket. Den ande, hvarpå han syftade, kan förklaras såsom själens själ. Men med detta hafva vi för tillfället ingenting att göra. Hvad som ligger vigt uppå är att menniskosjälen enligt ockultismen sjelf är en materiel realitet, ehuru af oändligt finare, mera eterisk och varaktigare art än kroppen. Icke materiel i den mening kemien förstår saken, men såsom fysiken i dess helhet skulle förstå den, om alla tentaklerna hos denna vetenskaps grenar skulle utveckla en större finkänslighet och komma att arbeta i större harmoni. Man förnekar icke materialiteten hos en hypotetisk substans, derföre att man säger sig icke kunna bestämma dess atomvigt och frändskapsförhållanden. Den ljuset | öfverflyttande etern anses för materiel af alla, hvilka antaga dess tillvaro; men det ligger ett vidt svalg emellan densamma och den lättaste gas. Man kan icke alltid närma sig en vetenskaplig sanning från samma riktning. Man kan fa