OCR
SN 20 som Öppnar all hemlig krafts mysterium; en annan att undanhålla dem det faktiska förhållandet, att det gifves ett mysterium att uppdaga. Emellertid skulle en vidare diskussion öfver denna fråga här vara för tidig. För närvarande är det nog att anmärka det förhållandet, att hemligheten, när allt kommer omkring, icke är fullständig, då utanför stående forskare i saken kunna få veta så mycket angående mysterierna, som jag här skall anföra. Tydligen ligger der en god del mera bakom, men i alla händelser kan en god del inhemtas af forskare, hvilka vilja börja på den rätta vägen. Och hvad man nu kan få lära är ingen ny uppenbarelse, den der ändtligen af en nyck för första gången blifvit utsträckt till den yttre verlden. Det har gifvits perioder i historien, då verlden vetat en god del mera om ockultismens natur och väsende, än man i närvarande stund vet i Vestern. Det äri den nyare civilisationens bigotteri och icke i ockultisternas afundsjuka vi måste söka felet, om de europeiska raserna i närvarande stund äro mera allmänt okunnige om huru långt de psykologiska forskningarna kommit, än som fallet var med den egyptiska befolkningen i gamla tider eller ännu är med folket i Indien i våra dagar. Hvad Indien beträffar, der sanningen af den nyss antydda teorien lätt kan pröfvas, skall man finna det stora flertalet hinduer fullkomligt öfvertygade om sanningen af de hufvudfakta jag står i begrepp att anföra. I allmänhet inlåta de sig icke gerna i tal om sådana ämnen med europeer, derföre att dessa äro så böjda att med ett dumt gäckeri bemöta åsigter, om hvilka de äro okunniga eller på hvilka de icke redan tro. Den infödde hinduen står försagd inför förlöjligandet. Men detta inverkar icke det ringaste på hans egen öfvertygelse i fråga om läror, hvilkas tillvaro han känner och hvilkas sanning han i många fall sjelf erfarit. Hinduerna känna sålunda allt för väl det faktiska förhållandet att det gifves personer, hvilka genom en total hängifvenhet åt ett visst lefnadssätt kunna förvärfva en ovanlig makt inom