OCR
18 teologien sammanföras sålunda till ex idéfamilj. Likasom ockultismen icke är någon ny uppfinning, så utgör den icke heller någon specifik sekt; men alla sekters bekännare hafva behof. af det ljus, den kastar öfver den uppfattning af naturen och menniskans bestämmelse, de till äfventyrs af sin speciella troslära blifvit förledda att bilda sig. Ockultismen måste för visso af hvar och en, som vill göra sig den mödan att med allvar öfvertänka de problem, med hvilka den sysselsätter sig, erkännas såsom ett studium af den upphöjdaste betydelse för hvarje menniska, som vill lefva ett lif, värdigt hennes menskliga rang inom skapelsen, och som kan fatta, hvilket inflytande en säker kunskap om hennes eget öfverlefvande efter döden utöfvar på det sedliga lifvet. En sak är att följa ledningen af ett dunkelt intryck, att afhållelsen från att göra det onda i detta lifvet på ett eller annat sätt torde vara gagneligt för ett lif på andra sidan grafven, om det gifves ett sådant — en annan att klart och tydligt fatta, om detta kan visas vara fallet, att lifvet på andra sidan grafven måste med den matematiska vissheten af en slutsumma, sammanlagd af en serie plus och minus kvantiteter, utgöra det slutliga uttrycket af det bruk, man gjort af de tillfällen, hvilka erbjudit sig i detta. Jag "har sagt att ockultismens förvånansvärda betydelse ligger i det sätt, hvarpå den meddelar en exakt och på experimental väg vunnen kunskap om andliga ting, de der inom alla andra system måste förblifva föremål för blott spekulation eller den blinda tron; det bör tilläggas att den äfven uppvisar, huru som den naturens harmoni och jemna kontinuitet, som uppdagas af naturvetenskapen, tillika sträcker. sig. tilde naturens operationer, hvilka angå fenomenen af en metafysisk tillvaro. Innan jag begynner en framställning af de slutsatser rörande menniskans natur, till hvilka den hemliga filosofien kommit, torde det vara skäl att bemöta ett inkast, som måhända skall göras af läsaren redan vid början. Huru kommer