OCR
ÖFVERSÄTTARENS FÖRORD. en bok, som nu lemnas i den svenska allmänhetens händer, har inom såväl Europa som Amerika och Asien väckt ett mer än vanligt uppseende. Den har på engelska språket sett fyra stora upplagor och är redan öfversatt på franska och danska. De, såsom det vid första påseendet kan tyckas, rent af omöjliga tilldragelser eller »fenomen», som här beskrifvas, hafva naturligtvis framkallat hån och begabberi från såväl vanliga tanklösa läsares sida, som från de £rassa materialisters, hvilka icke erkänna någon annan verklighet än den blott fysiskt materiella, ej något annat lif, än det vi lefva här på jorden, och som af hela menniskans själslif endast erkänna den yttre sidan, den mekaniskt molekylära rörelsen, seende i den andliga sidan af tingen, kraften — hos menniskan framträdande i de högre formerna af tanke och vilja — endast en egenskap hos materien. De vilja icke medgifva att ande och materia äro lika berättigade verkligheter, såsom båda utgörande olika sidor, den inre och yttre sidan, af ett, sig för oss under utvecklingens form manifesterande, i sig evigt, personligt, sjelfmedvetet Lif. Men denna bok har å andra sidan — och häruti. ligger just dess, såsom hvarje annan god boks egentliga värde, det att väcka sjelfständigt tänkande hos såväl tänkande läsare i allmänhet, som hos de verkliga vetenskapsmännen, de som med allvar pröfva, förr än de döma, samt äfven hos de teologer, hvilka hörsammat sin apostels bud: »Pröfven allt, och behållen det godt är», riktat deras tankar på nödvändigheten utaf ett djupare studium af det menskliga själslifvet och de krafter, som, ännu outredda af den psykiska vetenskapen, torde ligga slumrande derinom, krafter, de der en gång väckta till aktualitet, kunna bevisa sig stå i samband med och utöfva en viss makt öfver naturkrafter, dem vår nuvarande naturvetenskap antingen ännu icke upptäckt eller icke hunnit utforska till hela deras styrka eller alla deras möjliga kombinationer, såsom fallet torde vara med de redan kända,