OCR
BB ol & 37 ras nytta, och likfom befluter hos fig fjelf, at taga dem emot. Men få kommer fraxt det Förnuftiga begåret eller Viljan, och föregifver, at det vore nefligt, oanftåndigt och mot hans Samvete och rd , om han fkulle taga mutor och - förvånda rätten. Så tviftas de. ofta. Men år månnifkan förnuftig, få fegrar ock altid hennes förnuftiga begår, och det finliga måfte duka under... Vid denna tviten måtte en icke eller mistaga fig ; och hållat för det tviftande, om' hvilken Paulus tålar, då han fåger: Köttet bafver begårelfe emot andan och anden emot köttet (a). Köttlens begårelfe, föm hår omtalas, och det Sinliga begåret, de åro altid. et och famma; Men Andans och Förnuftets begår åro vida åtfkilde, De fkiljas åt, få i anfeende til urfprunget, fom fåttet, hvarigenom de vifa fig: Förnuftets begår flyter af blotta Förnuftet, faft det aldrig kånt, eller i det tviftande tilftåndet, kånner någon gnifta af Nåd; men Andans begår år helt och hållit Nådens; Förnuftets begår kunne vi frivilligt och af ofs fjelfva åftadkomma; men Andans icke, ty det kommer från GUD , utan någon vår tilhjelp och förmåga. En noga fjäla-kånnare, och fom tillika ftår.i Nåden, har icke fvårt, at fkilja desfa åt.” Och år denna fkilnaden få mycket mera nödig, fom et fördårfveligt bedrågeri hårunder kan förelåpa, En Naturlig månnifka och en C3 Hed