Skip to main content
mobile

Digital Collections

  • Search
  • Collections
Englishen
  • Svenskasv
LoginRegister
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
Preview
ndf_000001/0004

Norrland och dess framtid

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Date
1869
Total Pages
149
Collection
Periodika
ndf_000001/0125
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
Page 126 [126]
  • Preview
  • Show Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Prev
  • Next
ndf_000001/0125

OCR

=») 2 kunna begagnas till en jernbana utan annan kostnad, är för bfverbyggnad; och fir de delar af viigen, der stigningen är större än 1 på 42, borde jernvägen antingen kunna läggas på sidan af landsvägen eller ock på densamma anbringas öfverbyggnad efter Fells system, hvarom förekommer beskrifning å sidan 60 af denna tidskrift: Inom Sverige åter är sjelfva vägen allt från gränsen till närheten af Forssa, således på en sträcka at nära 4,5 mil, i allmänhet så jemn, att den med någon jemförelsevis ringa kostnad bör kunna blifva fullt lämplig för en jernbana. — Afven de på denna landsväg varande broar, såsom till största delen uppförda af sten, skulle möjligen kunna i deras närvarande skick användas, förutsatt att icke allt för tunga lokomotiv komma att användas eller allt för tung belastning å vagnarna. att brukas. Frågan blir då den: Ar det Fellska systemet fullt användbar på denna linea? Genom att sända en sakkunnig person till Monte-Cenis i Schweitz, der systemet nu begagnas, bör man få den frågan tillförlitligt utredd. Med undantag at trakten en mil nirmast Levanger’ ir hela sträckan deremellan och Forssa så litet bebodd, att ingen större trafik med hästlass är att emotse, om jernväg der anbringas. Vi hafva på sidan 61 också antydt, hurusom alla olägenheter för den vanliga rörelsen skulle kunna förekommas. : Vi vilja icke pasta, att detta system ovilkorligen kan tillämpas på ifrågavarande jernvägslinea. — Vi blott ha tagit oss friheten att fästa vederbörandes uppmärksamhet på förbållandet; men tro dock att, om systemet är användbardt, jernvägsanläggningen från Levanger till Forssa 10 mil antagligen icke bör kosta mera än högst 160,000 Rdr pr mil, och sannolikt vida mindre då trafikens beskaffenhet medger begagnandet af lättare skenor och mindre dyrbara stationshus m. m., således för 5,5 mil i NONSOrNOSBL AN un banko. tics. ment meee 825,000. och for 4,5 mil i Sverge. . . . . 525,000. samt fir återstående 7,5 i Sverge emellan Forssa och Offne å 333,300 2,999,750. 3,024,750. Hela kostnaden borde då kunna nedsiittas till Rdr 3,849,750. och for Norge efter jemférelse med Merakerslinien besparas 4,364,500 Rdr, som i en framtid borde kunna bättre användas för banans fortsättuing emellan Levanger och Trondhjem, om behofvet skulle kräfva något sådant, derigenom ömsesidiga fördelar skulle beredas hela befolkningen i de båda Trondbjemska amten, hvilka deremot

Structural

Custom

Image Metadata

Image width
1423 px
Image height
2565 px
Image resolution
300 px/inch
Original File Size
5.42 MB
Permalink to jpg
ndf_000001/0125.jpg
Permalink to ocr
ndf_000001/0125.ocr

Links

  • Umeå University Library
  • Tryckt & otryckt (blog in Swedish)
  • -
  • Digital Library powered by TREVENTUS

Contact

  • Umeå University Library
  • SE-901 74 Umea, Sweden
  • Phone: +46-786 56 93
  • Contact us

Digital Collections

LoginRegister

User login

I forgot my password
  • Search
  • Collections
Englishen
  • Svenskasv