kunna begagnas till en jernbana utan annan kostnad, är
för bfverbyggnad; och fir de delar af viigen, der stignin¬
gen är större än 1 på 42, borde jernvägen antingen kun¬
na läggas på sidan af landsvägen eller ock på densamma
anbringas öfverbyggnad efter Fells system, hvarom före¬
kommer beskrifning å sidan 60 af denna tidskrift: Inom
Sverige åter är sjelfva vägen allt från gränsen till när¬
heten af Forssa, således på en sträcka at nära 4,5 mil, i
allmänhet så jemn, att den med någon jemförelsevis rin¬
ga kostnad bör kunna blifva fullt lämplig för en jernba¬
na. — Afven de på denna landsväg varande broar, såsom
till största delen uppförda af sten, skulle möjligen kunna
i deras närvarande skick användas, förutsatt att icke allt
för tunga lokomotiv komma att användas eller allt för
tung belastning å vagnarna. att brukas.
Frågan blir då den: Ar det Fellska systemet fullt
användbar på denna linea? Genom att sända en sak¬
kunnig person till Monte-Cenis i Schweitz, der systemet
nu begagnas, bör man få den frågan tillförlitligt utredd.
Med undantag at trakten en mil nirmast Levanger’ ir
hela sträckan deremellan och Forssa så litet bebodd, att
ingen större trafik med hästlass är att emotse, om jern¬
väg der anbringas. Vi hafva på sidan 61 också antydt,
hurusom alla olägenheter för den vanliga rörelsen skulle
kunna förekommas. :
Vi vilja icke pasta, att detta system ovilkorligen kan
tillämpas på ifrågavarande jernvägslinea. — Vi blott ha ta¬
git oss friheten att fästa vederbörandes uppmärksamhet
på förbållandet; men tro dock att, om systemet är an¬
vändbardt, jernvägsanläggningen från Levanger till Forssa
10 mil antagligen icke bör kosta mera än högst 160,000
Rdr pr mil, och sannolikt vida mindre då trafikens be¬
skaffenhet medger begagnandet af lättare skenor och
mindre dyrbara stationshus m. m., således för 5,5 mil i
NONSOrNOSBL AN un banko. tics. ment meee 825,000.
och for 4,5 mil i Sverge. . . . . 525,000.
samt fir återstående 7,5 i Sverge
emellan Forssa och Offne å 333,300 2,999,750. 3,024,750.
Hela kostnaden borde då kunna nedsiittas till Rdr 3,849,750.
och for Norge efter jemférelse med Merakerslinien bespa¬
ras 4,364,500 Rdr, som i en framtid borde kunna bättre
användas för banans fortsättuing emellan Levanger och
Trondhjem, om behofvet skulle kräfva något sådant, der¬
igenom ömsesidiga fördelar skulle beredas hela befolk¬
ningen i de båda Trondbjemska amten, hvilka deremot