Hoppa till huvudinnehåll
mobile

Digitala samlingar

  • Sök
  • Samlingar
Svenskasv
  • Englishen
Logga inRegistrera
  • Volymöversikt
  • Sida
  • Text
  • Metadata
Förhandsgranska
ndf_000001/0004

Norrland och dess framtid

  • Förhandsgranska
  • PDF
  • Visa metadata
  • Visa direktlänk
Datum
1869
Antal sidor
149
Samling
Periodika
ndf_000001/0124
  • Volymöversikt
  • Sida
  • Text
  • Metadata
Sida 125 [125]
  • Förhandsgranska
  • Visa direktlänk
  • JPG
  • TIFF
  • Föreg
  • Nästa
ndf_000001/0124

OCR

aol Levanger. Hvilken stor betydelse Nordre Trondhjems amt har och ännu mera kan få för Sverges industri och näringar, bör af en hvar lätteligen kunna bedömas, då vi upplysa, att detta amt har en vidd af 178 norska qv. mil,_ med en jordman, som i allmänhet är bättre, än i närmast angränsande amt; och att det redan är i besittning af en så hög kultur, att inom amtet finnas 163 norska. mil allmänna vägar, delvis af den utmiirktaste beskaftenhet. — Dessutom torde vi ock böra upplysa, att under förutsättning att Levangers hamn kan göras fullt ändamålsenlig för äfven större fartyg, afstandet deremellan och Throndbjem bör kunna af en snabbgående ångbåt tillryggaläggas på omkring 3 timmar; att, om nämnde hamn icke kan göras användbar, i närheten derintill finnes äfven en annan alltid isfri hamn vid Skånäs, som ligger Jemtland 3 mil närmare, än Levanger; och att, om Veerdalslinien föredrages, för trafiken möjligen bör kunna ifrågakomma en ganska betydlig transport af is fran Insjön, belägen vid Sandvigen. Denna sjö har ett särdeles rent vatten. Med tillgång dessutom på jernväg och en alltid isfri hamn, torde detta förhållande vara värdt någon uppmärksamhet. Vi tilltro oss dock ännu icke, att yttra någon bestämd mening om företrädet emellan dessa båda linier, utan vilja afbida tiden för vårt slutliga yttrande, i förmodan att vi"dare upplysningar i frågan komma att meddelas både från den ena och andra sidan; men önska emedlertid i detta hänseende få förklara, att denna tidskrift skall hålla sina spalter öppna för upplysande skrifter i ämnet från båda sidor, under vilkor att de äro grundade på sakförhållanden. Till följe dels af olika mening om lämpligaste riktningen för jernvägen, dels af det betydliga kapital, som från norsk sida erfordras för jernvägens byggande, dels ock af ovissheten, om den trafik, som för denna jernväg kan vara att påräkna, blir fullt tillräcklig för betäckande af banans drift ock underhåll, torde det emellertid vara att befara, att denna jernbana, ehuru at behofvet oafvisligen påkallad, dock först i en aflägsen tidpunkt kan komma till utförande, derest icke jernvägen kan byggas för ett vida billigare pris, än här ofvan blifvit beräknadt. Någon afsevärd nedsättning i kostnaden för Merakerslinien borde icke vara att påräkna, då för hela denna linea fordras ny planläggning för sjeltva banan. — Ett helt annat förhållande förekommer med Verdalslinien, enär den landsväg, som under senare åren der blifvit anlagd, inom Norge är bygd så god, att den delvis borde

Sidmetadata - Fysisk

Sidmetadata - Logisk

Image Metadata

Bredd på bild
1426 px
Höjd på bild
2565 px
Upplösning på bild
300 px/inch
Ursprunglig filstorlek
5.59 MB
Direktlänk till jpg
ndf_000001/0124.jpg
Direktlänk till ocr
ndf_000001/0124.ocr

Länkar

  • Umeå universitetsbibliotek
  • Tryckt & otryckt (blogg)
  • -
  • Digital plattform från TREVENTUS

Kontakt

  • Umeå universitetsbibliotek
  • 901 74 Umeå
  • Tel: 090-786 56 93
  • Kontakta oss

Digitala samlingar

Logga inRegistrera

Användarinloggning

Jag har glömt mitt lösenord
  • Sök
  • Samlingar
Svenskasv
  • Englishen