OCR
aol Levanger. Hvilken stor betydelse Nordre Trondhjems amt har och ännu mera kan få för Sverges industri och näringar, bör af en hvar lätteligen kunna bedömas, då vi upplysa, att detta amt har en vidd af 178 norska qv. mil,_ med en jordman, som i allmänhet är bättre, än i närmast angränsande amt; och att det redan är i besittning af en så hög kultur, att inom amtet finnas 163 norska. mil allmänna vägar, delvis af den utmiirktaste beskaftenhet. — Dessutom torde vi ock böra upplysa, att under förutsättning att Levangers hamn kan göras fullt ändamålsenlig för äfven större fartyg, afstandet deremellan och Throndbjem bör kunna af en snabbgående ångbåt tillryggaläggas på omkring 3 timmar; att, om nämnde hamn icke kan göras användbar, i närheten derintill finnes äfven en annan alltid isfri hamn vid Skånäs, som ligger Jemtland 3 mil närmare, än Levanger; och att, om Veerdalslinien föredrages, för trafiken möjligen bör kunna ifrågakomma en ganska betydlig transport af is fran Insjön, belägen vid Sandvigen. Denna sjö har ett särdeles rent vatten. Med tillgång dessutom på jernväg och en alltid isfri hamn, torde detta förhållande vara värdt någon uppmärksamhet. Vi tilltro oss dock ännu icke, att yttra någon bestämd mening om företrädet emellan dessa båda linier, utan vilja afbida tiden för vårt slutliga yttrande, i förmodan att vi"dare upplysningar i frågan komma att meddelas både från den ena och andra sidan; men önska emedlertid i detta hänseende få förklara, att denna tidskrift skall hålla sina spalter öppna för upplysande skrifter i ämnet från båda sidor, under vilkor att de äro grundade på sakförhållanden. Till följe dels af olika mening om lämpligaste riktningen för jernvägen, dels af det betydliga kapital, som från norsk sida erfordras för jernvägens byggande, dels ock af ovissheten, om den trafik, som för denna jernväg kan vara att påräkna, blir fullt tillräcklig för betäckande af banans drift ock underhåll, torde det emellertid vara att befara, att denna jernbana, ehuru at behofvet oafvisligen påkallad, dock först i en aflägsen tidpunkt kan komma till utförande, derest icke jernvägen kan byggas för ett vida billigare pris, än här ofvan blifvit beräknadt. Någon afsevärd nedsättning i kostnaden för Merakerslinien borde icke vara att påräkna, då för hela denna linea fordras ny planläggning för sjeltva banan. — Ett helt annat förhållande förekommer med Verdalslinien, enär den landsväg, som under senare åren der blifvit anlagd, inom Norge är bygd så god, att den delvis borde