OCR Output

aol
Levanger. Hvilken stor betydelse Nordre Trondhjems amt ¬
har och ännu mera kan få för Sverges industri och nä¬
ringar, bör af en hvar lätteligen kunna bedömas, då vi
upplysa, att detta amt har en vidd af 178 norska qv. mil,¬
_ med en jordman, som i allmänhet är bättre, än i närmast
angränsande amt; och att det redan är i besittning af
en så hög kultur, att inom amtet finnas 163 norska. mil
allmänna vägar, delvis af den utmiirktaste beskaftenhet.
— Dessutom torde vi ock böra upplysa, att under förut¬
sättning att Levangers hamn kan göras fullt ändamåls¬
enlig för äfven större fartyg, afstandet deremellan och
Throndbjem bör kunna af en snabbgående ångbåt till¬
ryggaläggas på omkring 3 timmar; att, om nämnde hamn
icke kan göras användbar, i närheten derintill finnes äf¬
ven en annan alltid isfri hamn vid Skånäs, som ligger
Jemtland 3 mil närmare, än Levanger; och att, om Veer¬
dalslinien föredrages, för trafiken möjligen bör kunna
ifrågakomma en ganska betydlig transport af is fran In¬
sjön, belägen vid Sandvigen. Denna sjö har ett särdeles
rent vatten. Med tillgång dessutom på jernväg och en
alltid isfri hamn, torde detta förhållande vara värdt nå¬
gon uppmärksamhet.

Vi tilltro oss dock ännu icke, att yttra någon bestämd
mening om företrädet emellan dessa båda linier, utan vilja
afbida tiden för vårt slutliga yttrande, i förmodan att vi¬

"dare upplysningar i frågan komma att meddelas både
från den ena och andra sidan; men önska emedlertid i
detta hänseende få förklara, att denna tidskrift skall hålla
sina spalter öppna för upplysande skrifter i ämnet från
båda sidor, under vilkor att de äro grundade på sakför¬
hållanden.

Till följe dels af olika mening om lämpligaste rikt¬
ningen för jernvägen, dels af det betydliga kapital, som
från norsk sida erfordras för jernvägens byggande, dels
ock af ovissheten, om den trafik, som för denna jernväg
kan vara att påräkna, blir fullt tillräcklig för betäckande
af banans drift ock underhåll, torde det emellertid vara
att befara, att denna jernbana, ehuru at behofvet oafvis¬
ligen påkallad, dock först i en aflägsen tidpunkt kan
komma till utförande, derest icke jernvägen kan byggas
för ett vida billigare pris, än här ofvan blifvit beräknadt.
Någon afsevärd nedsättning i kostnaden för Merakers¬
linien borde icke vara att påräkna, då för hela denna
linea fordras ny planläggning för sjeltva banan. — Ett
helt annat förhållande förekommer med Verdalslinien,
enär den landsväg, som under senare åren der blifvit
anlagd, inom Norge är bygd så god, att den delvis borde