Hoppa till huvudinnehåll
mobile

Digitala samlingar

  • Sök
  • Samlingar
Svenskasv
  • Englishen
Logga inRegistrera
  • Volymöversikt
  • Sida
  • Text
  • Metadata
Förhandsgranska
ndf_000001/0004

Norrland och dess framtid

  • Förhandsgranska
  • PDF
  • Visa metadata
  • Visa direktlänk
Datum
1869
Antal sidor
149
Samling
Periodika
ndf_000001/0120
  • Volymöversikt
  • Sida
  • Text
  • Metadata
Sida 121 [121]
  • Förhandsgranska
  • Visa direktlänk
  • JPG
  • TIFF
  • Föreg
  • Nästa
ndf_000001/0120

OCR

spridda här och der, serdeles i Garpenbergs och Husby socknar, är dock så betydlig, att den lärer medge en ärlig brytning af mera än 30 millioner. C:r malm utaf i allmänhet vöd-' -artad och rik beskaffenhet. Afven om någon öfverdrift skulle ligga i denna 'beräkning, synes det dock vara alldeles upp 3bart, att en vida stérre grufbrytning, an den som hittills egt rum, borde kunna tillgodogöras, endast 'malmfälten sättas i förbindelse med jernvägar, och att skogstillgången inom närmaste orten intill gruffälten icke medger förädling till tackjern af hela denna massa malm på stället, utan att större delen deraf måste föras till andra orter, si vida den skall kunna tillgodogöras, Under sådana förhållanden synes det vara af vigt, att söka få utredt, huruvida det för Norrland är mest "ekonomiskt, att, för händelse Jernvägsförbindelse fås med nämnda malmfält, låta malmen för masugnarna i Norrland fortfarande föras sjöledes från Mälarens hamnar eller att föredraga transport på jernväg. Under förutsättning att en C:r malm kunde på jernväg foras frin Grangesberget till, Fahlun 7 mil fdr 4,5 öre, från Fahlun till Storviks station for 2 dre och frén sistnämnde station upp genom Helsingland på norra stambanan för 4,5 Ore allt pr mil, skulle ¢ransportkostnaden bili: vid Bergvikens sjö i södra Helsingland cia 57 öre pr (tr. » Dellens vattendrag i norra Helsingland 49. » » » Sorfors bruk.i Medelpad = soc os . Gl » » Likaledes skulle transportkostnaden för Norbergs malm ställa sig, som foljer:, vid Bergvikens sjö c:a 21 öre pr C:r. » Dellen » 535» » » SOrfors n 45 » » i Vi hafva anledning "antaga, alt med nämnda taxa malmtransporten skall för de masugnar, som: anläggas invid jernvagen i Helsingland och Medelpad; blifva vida billigare & jernvag, än sjöledes från Mälarens hamnar: med tillägg af serskild transportkostnad från grufvan till Mälarens hamn. : Beräknas: tillika, att en icke obetydlig del malm spilles senom transporten sjoledes, till fOlje af de flera omlastningar, som dervid erfordras, och att mindre både forlagskostnad: ech ranta skulle ifragakomma, om jernväg anlitades; emedan malmen kunde: hemtas i mån af behofvet, då deremot vid sjötransport hela årsbehofvet : nära !samtidigt måste köpas och fraktas, tro vi, att transporten: direkt pa jernväg skall i de flesta fall blifva jemförelsevis så billig, att ‘en icke obetydlig tilokning 1 jerntillverkningen inom nämnda två provinser borde ifragakomma, om. norra stambanan kommer att utstrickas genom dem, äfven med en taxa af 44 Ore pr C:r mil for traasporten. i

Sidmetadata - Fysisk

Sidmetadata - Logisk

Image Metadata

Bredd på bild
1426 px
Höjd på bild
2565 px
Upplösning på bild
300 px/inch
Ursprunglig filstorlek
5.48 MB
Direktlänk till jpg
ndf_000001/0120.jpg
Direktlänk till ocr
ndf_000001/0120.ocr

Länkar

  • Umeå universitetsbibliotek
  • Tryckt & otryckt (blogg)
  • -
  • Digital plattform från TREVENTUS

Kontakt

  • Umeå universitetsbibliotek
  • 901 74 Umeå
  • Tel: 090-786 56 93
  • Kontakta oss

Digitala samlingar

Logga inRegistrera

Användarinloggning

Jag har glömt mitt lösenord
  • Sök
  • Samlingar
Svenskasv
  • Englishen