Skip to main content
mobile

Digital Collections

  • Search
  • Collections
Englishen
  • Svenskasv
LoginRegister
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
Preview
ndf_000001/0004

Norrland och dess framtid

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Date
1869
Total Pages
149
Collection
Periodika
ndf_000001/0062
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
Page 63 [63]
  • Preview
  • Show Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Prev
  • Next
ndf_000001/0062

OCR

Senge der sannolikt icke heller i anseende till markens dåliga beskaffenhet någon serdeles framstående kultur någonsin kan vinnas. Också ett annat skäl kan framdragas emot denna linie, nemligen: att den stora allmänheten icke skulle få så stor nytta af den, som förhållandet borde blifva, om någon sådan linie antoges. som låge mera i den ungefärliga riktning, hvilken allmänheten nu använder för sina affärsresor, och i öfrigt hade ett sådant läge, att den i allo uppfangade Norrlands hela trafik. Det är med fästadt afseende så vil derd, som att fa Norrlands jernviigar firlagde der svarigheterne i lokalt hänseende äro de minsta, som vi tro oss böra förorda, att norra stambanan må från Ljusdahl dragas genom Delsbo, Bjuråkers, Hassela, Attmars, Tuna, Selangers, Saittna socknar i lämpligaste sträckning på Sollefteå, hvarigenom stambanan skulle bereda verkligt gagn åt en mängd bruk och sågverk, som äro förlagde i denna riktning och kunna motse en ganska betydlig trafik. Befolkningen i stora trakter af Norrland skulle såmedelst få största gagn af = norra stambanan; och behofvet af bibanor kunna inskränkas till en obetydlighet mot hvad som skulle erfordras, om norra stambanan i den andra riktningen förlades, der trafiken, såsom det vill synas, skulle blifva jemförelsevis ganska obetydlig. Vi befara, att Jemtland skall anmärka, att dess fördel icke blifvit tillgodosedd genom den af oss föreslagna rigtningen för norra stambanan ; men under förutsättning, att norra stambanan vid Sollefteå sättes i förbindelse med en jernbana från Trondhiemsfjorden, har Jemtland större fördel af vårt förslag än om norra stambanan skulle från Ljusdal förläggas på Torpshammar och Trondhiemsbanan genom Hellesjö och Håsjö socknar; ty afståndet från Östersund till Sundsvall bletve icke serdeles längre; och tillika komme Jemtland i lätt förbindelse med Sollefteå, en plats der Jemtland redan nu drifver en ganska stor affärsförbindelse, som med jernväg skulle i väsentlig mån ökas, enär Sollefteå blefve den närmaste hamnen som utan tvitvel skulle blifva at stor betydelse för Jemtland den tid af året, då ångbåtstrafiken på Ångermannaeltven kunde bedrifvas. För Liths och Hammerdahls tingslag i Jemtland, som jemforelsevis hafva de största odlingslägenheter, bör vårt förslag också vara af vida större värde, än det, att draga jernbanan öfver Hellesjö och Håsjö. Huruvida norra stambanan kan från Ljusdal utan.allt för stora omkostnader framdragas i den riktning, vi förordat, känna vi icke med någon bestämdhet; men vi hafva anledning tro, att något svårare hinder ieke skall möta.

Structural

Custom

Image Metadata

Image width
1426 px
Image height
2574 px
Image resolution
300 px/inch
Original File Size
5.62 MB
Permalink to jpg
ndf_000001/0062.jpg
Permalink to ocr
ndf_000001/0062.ocr

Links

  • Umeå University Library
  • Tryckt & otryckt (blog in Swedish)
  • -
  • Digital Library powered by TREVENTUS

Contact

  • Umeå University Library
  • SE-901 74 Umea, Sweden
  • Phone: +46-786 56 93
  • Contact us

Digital Collections

LoginRegister

User login

I forgot my password
  • Search
  • Collections
Englishen
  • Svenskasv