Skip to main content
mobile

Digital Collections

  • Search
  • Collections
Englishen
  • Svenskasv
LoginRegister
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
Preview
ndf_000001/0004

Norrland och dess framtid

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Date
1869
Total Pages
149
Collection
Periodika
ndf_000001/0045
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
Page 46 [46]
  • Preview
  • Show Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Prev
  • Next
ndf_000001/0045

OCR

Ser galt- och färsk fisk sammanlagdt, hvilket icke torde vara för högt beräknadt, med hänseende till det billiga pris, .. som dessa fiskyaror borde fi Solleite’ -— ty denna halfva ctr norska fiskvaror för person skulle motsvara endasi 5 rdr ungefärligen, således den: billigaste föda, som kan fås; — så skulle med en fraktkostnad at 4 öre pr mil och centner banan Trondhiemstjorden-—Sollefteå för hvad den ligger inom. Sverge få en inkomst. endast deraf, motsvarande 67,300 rdr; liigges dertill trafikinkomsten af de fiskvaror, som. komma att konsumeras i Jemtland, borde med all visshet fjerdedelen af trafikkostnaden för nämnde andel af denna bana betäckas medelst transporten af fiskvaror. Då en tunna god fetsill i Trondhiem vanligen kostar högst 16 rdr och transporten till. Sollefteå enligt nämnde beräkning blefve omkring 4 rdr eller totalkostnaden derstädes 20. rdr, men försäljningspriset i Sollefteå nu vanligen håller sig omkring 36 rdr; synes det otvifvelaktigt, att en betydligt ökad konsumtion skall ifrågakomma, om nämnde jernbana bygges. Å banan Rörås—Hafvern borde enligt samma beräkning för Gefleborgs och Stora Kopparbergs befolkning, utgörande omkring 324,000 personer, transporten af fiskvaror blifva 162,004 ctr; men, om likväl blott beräknas 100,000 ctr, af skäl att en del at denna betolkning kan få sitt behot deraf på annan väg tillfredsstäldt, så, — ehuru vi tro oss med all trygghet kunna antaga, att Trondhiems- utmärkt goda tfetsill, som hufvudsakligen fångas så sent på hösten att den icke i stora partier kan befordras sjöledes, skulle på jernväg bli en handelsvara af stor betydenhet också fir alla Milareprovinserna, och jernviigstrafiken med denna vara derföre blifva vida. större; -— vilja vi dock endast beräkna inkomsten för transporten af. fiskvaror till 100,000 centner deraf inkomsten. för denna ban-del blefve 72,000 rdr eller omkring }:del af trafik- och underhallskostnaden. Forts. nästa nr. Sedan ofvanstående var skritvet, har visserligen den underrättelse ingått: att Norges storthing. med 68 röster mot 41 förkastat förslaget om Trondhiems-—-Störens-banans fortsättning till Rörås; men då flera af majoriteten yttrat sig för anläggande af en sådan bana framdeles, ehuru deansigo den: närvarande tidpunkten i anseende till det i Norge rådande ekonomiska trycket ieke fullt lämplig, torde man vara berättigad till antagande, att förslaget vid nästa stortbing blir godkändt, helst storthingets festa ledamöter yttrat sig för en jernbaneförbindelse emellan det

Structural

Custom

Image Metadata

Image width
1423 px
Image height
2565 px
Image resolution
300 px/inch
Original File Size
5.5 MB
Permalink to jpg
ndf_000001/0045.jpg
Permalink to ocr
ndf_000001/0045.ocr

Links

  • Umeå University Library
  • Tryckt & otryckt (blog in Swedish)
  • -
  • Digital Library powered by TREVENTUS

Contact

  • Umeå University Library
  • SE-901 74 Umea, Sweden
  • Phone: +46-786 56 93
  • Contact us

Digital Collections

LoginRegister

User login

I forgot my password
  • Search
  • Collections
Englishen
  • Svenskasv