OCR
RÖR nas med Ljusdahls-—Bergs-banan blefve 22 mil lång, deraf 48 ‘mil inom Sverge, och den skulle otvifvelaktigt blifva af stor betydenhet för norra stambanan med anledning af den lifliga _ trafik, som i denna riktning borde kunna påräknas fran Norge, serdeles af fiskvaror, och till Trondhiemsfjorden utaf jernvaror, om norra stambänan kommer i förbindelse med Sverges stora jernmalmitält, och om, såsom: man har allt skäl att hoppas, i Helsingland skulle utbilda. sig en mera framstående jernförädling för utskeppning från de alltid isfria hamnarne vid nämnde fjord den årstid, då 'hamnarne vid Bottniska viken äro tillfrusne. Med 2 öre i frakt pr mil för ett ctr stångjern skulle kostnaden för transporten: bli omkring 80 öre från Ljusdahl till Trondblem, hvilken kostnad, ehuru betydlig den änär, tillen icke obetydlig del skulle ersättas af' besparing i räntor för förlag och fördelen af en skyndsammare omsättning; men dock möjligen skulle kunna sättas ner något derinunder, om :behof deraf göres. Med ett alltid isfritt half vid Trondhiem och lött förbindelse emellan Sveriges rikaste malmfält och Norrlands onekligen rikaste bästa skogstrakt hade denna del af de förenade rikena en så stor vacker framtid: för sig, att det framställda jernvägssystemet synes vara förtjent af de båda folkens största uppmärksamhet. De båda banorna, som sålunda skulle utmynna vid Trondhiemsfjorden och inom Sverge sinsemellan blefve förenade, komme att innesluta en jordvidd, som inom Norrland: kunde uppskattas till omkring 700 svenska qv. mil eller mera an den jordvidd, som finnes i de 3 milareprovinserne jemte Ostergothland, hela Smaland och Skåne sammanlagdt. Denna del af Norrland bar val för närvarande icke större befolkning, än 546,800 innevånare; men: den kan med goda kommunikationer underhålla en mångdubbelt större! befolkning; ty odlingslägenheterne äro till arealen. ofantliga och jemförelsevis mot dem, som finnas uti öfriga Norrland, verkligen goda. | I strategiskt hänseende har också fråganistor betydelse. "Med en bana från: nordost och en annan från sydost dragen till Trondhiemsfjorden skulle bansystemet ofelbart gifva at försvaret en lättnad, som icke på något annat sätt kan vinnas, oberiknadt den, icke obetydliga . merkantila fördelen att sent på hösten, då Östersjön är svår att navigera, men deremot det kortare afstAndet från Hernösand, Sundsvall eller Hudiksvall till Finland möjligen ännu utan våda kan befaras, begagna ” banorna för transitofart med detta land: _Vi hafva nu endast i korta drag antydt vår plan med jernvigarne j Norrland, och hoppas att framdeles få. tillfälle att mera i. detalj behandla denna vigtiga fråga. Emedlertid visar planen, att, förutom den egentliga norra stambanan, skulle för den delen af Norrland, som ligger söder om Ångermannaelfven, erfordras sammanlagdt 62 mil eller med norra stambanan allt