Skip to main content
mobile

Digital Collections

  • Search
  • Collections
Englishen
  • Svenskasv
LoginRegister
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
Preview
ndf_000001/0004

Norrland och dess framtid

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Date
1869
Total Pages
149
Collection
Periodika
ndf_000001/0041
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
Page 42 [42]
  • Preview
  • Show Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Prev
  • Next
ndf_000001/0041

OCR

germannaelfven, vore dermed icke alldeles tillfredsstäldt; ty vill man verkligen: göra något, som kan héja denna del af NorrJand fill något fullt jemförligt med det öfriga Sverge, dertill denna del i sjelfva verket eger naturliga tillgångar, blott dessa kunde genom lättade kommunikationer tillgodogöras, så kräfver behofvet alldeles oundgingeligen följande särskilta stambanor, utom den nyss anmärkta norra, nemligen: a) en- gren” från norra stambanan vid Ljusdahl till Berg vid Storsjon, omkring 46 mil, nödig för: att Jemtlands befolkning, som hufvudsakligen bor omkring denna stora sjö med dess många långa vikar, som ialla väderstreck gå in uti ett bördigt land, m& komma i nirmare forbindelse:med det: medlersta Sverge; . b) en bana från antingen Trondhiem eller annan lämplig punkt vid Trondhiemsfjorden genom Morsills, Mattmars, Naskotts, Aspås, Liths, Stuguns, — norr om sjon Gesund—Ragunda och Långsele socknar: till Sollefteå vid Angermannaellven, att fortsättas till den punkt, der norra stambanan kommer att utmynna vid denna elf; —- Denna led blir-den kortaste jernvagsforbindelse som kan fas emellan Nordsjin och Bottenhafvet; och torde i langd bli omkring 34 mil, i fall den kortaste lokalen i Norge valjes, deraf 28 inom Sverge. Den skulle förena: stora trakter af Jemtland, Medelpad och Ångermanland. med Trondhiemsfjordens alltid isfria. hamnar och i väsentlig "mån -kunna blifva till gagn äfven för vissa delar af Westerbötten äfven utan jernväg norr om ngermannaéelfven. Inom Jemtland: skulle den blifva af oskattbart värde för vestra och norra delarne af denna. provins: eller just de delar, som hafva de största odlingsligenheter. Ham- | merdals socken, som, i saknad af annan, vaglorbindelse, har 26 mil från sockenkyrkan till närmaste sjöstad eller Sundsvall, men skulle fi blot 4 & 3 mil till nirmaste station vid denna jernväg, har t; ex. en vidd n&got stérre an halfva Gotland, men jemforelsevis af den’ goda beskaifenhet, ‘att »minst 3:delar deraf med fördel kunna: odlas' och ytterst litet utgör impedimenter», enligt ett för oss liggande yttrande af en fullt både trovärdig och skicklig landtmätare, som flera år i denna socken förehaft förrättningar. Ofriga socknar i dessa: delar af Jemtland kunna väl icke i godhet: fullt jemforas med’ Hammerdal; men de iro dock hvar "för sig af sådant värde, att det vore: till ofantlig skada för riket om dessa bygder: fortfarande 'skulle-få utgöra ett dödt kapital — ¢) en bana, som sammanbunde Rörås i Norge med den jern-. väg, som skulle stricka sig fran Ljusdahl mot Storsjön; dock endast i fall att Norge utsträcker Trondhiems—Stéren-banan till Rörås,- hvarom: förslag vid innevarande ars storthing blifvit yackt.. Denna bana, som vid sjön: Hafvern borde kunna före

Structural

Custom

Image Metadata

Image width
1423 px
Image height
2565 px
Image resolution
300 px/inch
Original File Size
5.45 MB
Permalink to jpg
ndf_000001/0041.jpg
Permalink to ocr
ndf_000001/0041.ocr

Links

  • Umeå University Library
  • Tryckt & otryckt (blog in Swedish)
  • -
  • Digital Library powered by TREVENTUS

Contact

  • Umeå University Library
  • SE-901 74 Umea, Sweden
  • Phone: +46-786 56 93
  • Contact us

Digital Collections

LoginRegister

User login

I forgot my password
  • Search
  • Collections
Englishen
  • Svenskasv