OCR
Soa VAA för Trondhiems---Störens-banan kostat 33,400 rdr sv. mil, bör i Norrland kuana blifva serdeles billig, om kommunerne taga uppgörelsen derom i sin hand. ; Under förutsättning att kommunerne skola finna sitt intresse vid att göra någon uppoffring, för alt statsverket må erhålla billigt. pris både på jord och sleepers, — en fråga dertill vi i ett sednare n:r skola återkomma — tro vi, att, så vida principen for Norrlands jernvagssystem blir: billiga banor och enkla byggnader, kostnaden för smalspåriga banor också bör kunna bringas ned till 3:dels million rdr pr mil. Vi Ofvergd nu till frågan. buru lång tid, som rimligtvis bör kunna erfordras innan, med ett årligt statsanslag af 3 millioner rdr för byggande af stambanor i riket, de hufvudbanor, som oundgängligen behöfvas for den del af Norrland som ligger söder om ogermannaelfven, bora hinna bli. färdiga, tillika med alla öfriga nu ifrågasatta stambanor, som för det öfriga riket återstå. De stambanor tillhörande 4856 års system, hvilka ännu återstå att utföra äro: : : : 4:0) Af nordvestra stambanan mot Christiania 5,390,000:. Afgar af 4869 års riksdag beviljade. . . . . 5,400,000. 5 Återstår — 2,490,000.. 2:0) Östra stambanan Norrköping—Näsjö 44,90 44,339,300. 3:0) Norra "stambanan öfver Sala till Storvik vid Gefle—Dahla jernväg 435,10 mil . . . « 10,638,214. S:a Rdr 24,487,744. Med ett årligt: statsanslag 'af 3 millioner Rdr borde alltså pi c:a 8 år, stambanorne söder om Gefle—Dahla Jernväg kunna byggas fardige; men, om beslut fattas, att norra stambanan skall förläggas öfver Sevalla och Avesta på Storvik, såsom : statsutskottet vid sistlidne riksdag föreslagit, skulle kostnaden Okas med 4,474,786 Rdr och i följd deraf tiden utsträckas Hill nära 93 år. Dessutom är det att befara, derest statsverkets ställning icke i någon väsentlig mån förbättras, att det förutsatta årliga statsbidraget 3 millioner rdr icke odeladt fåranvändas för stambanorne, utan att någon del deraf måste lemnas för bibanor; och i detta fall komme med nämnde stambahors fardigbyggande, att an vidare fördröjas. Förutsatt likväl, att norra stambanan allt intill Storvik blefve färdig 4878; och att statsanslaget 3 millioner efter den tiden uteslutande finge användas för norra stambanans fortsättning till någon lämplig punkt vid Ångermannaelfven, derifrån tjenlig öfvergång kunde finnas för banans vidare dragning längre norrut, när förhållandena framdeles det medgifva, borde visserligen sträckan emellan Storvik och nämnde punkt, i längd utgörande: omkring 36 mil, icke erfordra mera än 4 år; men behofvet al jernvägar för den delen af Norrland, som ligger sdder om. Aas