OCR
friheten göra ett utdrag derur i: hvad -rörer dei tablån förekommande svenska jernvagarne; men; hvad vidkommer Trondhiems —Storens banan, aro de- anmärkte forhAllandena hemtade fran annat håll; och i afseende 4 dem, som angi Stérens—Elfvetums banan, hvilked ännu icke är bygd, blott föreslagen, äro beräkningarne hufvudsakligen gjorda af statsrådet Brock, som anses ega mycken erfarenhet i hvad som rérer jernvagstrafiken. Tablin å följande sida- utvisar att Köping —Uttersbergs-banan icke kostat mera än 226,220 rdr pr mil, och att den kunnat trafikeras för det jemförelsevis billiga priset af 44,433 rdr pr mil. Om nu än anledningen dertill torde vara, att lokalen, der banan framdragits, befinnes ytterst jemn,.så att något dermed jemförligt i Norrland. icke torde vara att i allmänhet påräkna, och, hvad trafikkostnaden: angår, härledas från förhållanden och bruk, som icke torde kunna tillämpas å en statsbana, på hvilken fordringarne i både - beqvämlighet för den: resande och en raskare befordran alltid blifva större, torde: billigheten i- både det ena och andra hänseendet likväl få utgöra bevis på möjligheten, att äfven=statsbanor böra kunna byggas och trafikeras billigt, och således Norrland med skäl kunna hysa den förhoppning, att tiden nu är inne för detta land både att göra anspråk på jernvägar och jemväl få deni bygde, om anspråken inskränkas till smalspåriga bånor och: till någon mindte hastighetibefordringen, än den -som ifrågakommer på: statsbanorne i öfriga 'Sverge. - Vi antaga detta så mycket heldre, som vi nyligen. sett ett förslag, hvilket lärer vara granskadt och godkändt af utmärkta ingeniörer, att kunna bygga jernväg med 53,5 fots spårvidd, emellan Vernamo och Tennhult i Jönköpings län, för 455;000 rdr pr mil. Låter detta göra sig i en bergstrakt uti Småland, bör det utan tvifvel vara möjligt, alt i Norrland, der lokalen i allmänhet ae vida "mindre olämplig för jernvägsbyggnader, än man vavligen ” tror, bygga: jernvägar för omkring dubbelt det pris som beräknats för" den nämnde Småländska jernvägen; och vi "hafva ett ytterligare skäl för denna vår åsigt derutinnan, att den ‘nu föreslagna Norska Störens—Elfverums-banan är beräknad kosta blott -536,600 rår pr mill Denna bana skulle dock förläggas i en fjelltrakt p& en höjd, der den är som störst, af 2432 Norska fot, och der stora svårigheter dessutom förekomma. Den héga kostnaden for Trondbiems—Stérens-banan bör icke kunna framhållas: såsom ett -bevis emot var mening, då marken, der denna bana framdragits, varit så svår, att sjelf _ Va planeringen -kostat 244,000 rdr och broar samt viadukter 74,072 rdr i medeltal pr sy. mil. Antalet broar och viadukter har för "hela" vägens längd utgjort icke mindre:än 22 med en sammanlagd längd af 4,287 n. fot, och en bro har 90 fots:hdjd öfver bottnen. Sadana svårigheter -skolasannolikt icke annars än undantagsvis mota i Norrland, hvarfdrutan jordersattningen, Som i