OCR
AE Vi sakna all närmare kännedom om priset på trämassa i England, men antaga att inbjudarne derom hafva noggrann kännedom; icke heller kunna vi bedöma, huruvida med en machin bör kunna dagligen söndermalas 93 kub.-fot träd eller deraf erhållas det här ofvan anmärkta partiet trämassa, hvarpå framgången "i så väsentlig mån är beroende; men ingen torde hafva skäl att betvifla rigtigheten af hvad som uppgifvits i dessa hänseenden; -— Möjligen torde det deremot vara nödigt att fa utredt, om'Norrlands virke innehåller sådana beståndsdelar, som betinga massans användbarhet såsom surrogat för lump, till lika eller något jemförlig mängd med det Syd-tyska virket. Men äfven om resultatet i verkligheten icke skulle lemna fullt lika stor mängd af massa, eller proportionen emellan bättre och sämre massa icke blifva den, man beräknat; eller machinerna icke kunna hållas i verksamhet hela den tid af dret, som man antagit, — hvilket dock synes kunna ersättas genom nattarbete under den ljusare årstiden; — eller inträffa, att "högre. dagspenning måste bestås arbetarne, eller veden för torkning och uppvärmning skulle blifva dyrare; så vill det "ändå synas, som: skulle företaget hafva en så inbjudande framtid och blifva så gifvande, att näppeligen något annat slags företag finnes, som dermed kan ställas: i jemförelse. Det är också af denna anledning och med blicken fästad på Norrlands stora behof af sådane fabriker både för att tillgodogöra virke, som eljest skulle sakna värde, och för att en bättre skogsvård skall kunna införas, som vi. anse oss böra fästa allmänhetens synnerliga uppmärksamhet på frågan och hvad den egentligen angår, förvissade att i en snar framtid många fabriker för beredande af trämassa skola i Norrland uppstå: Stället för fabriken lärer ännu icke vara bestämdt; men förslagsvis hafva vi hört nämnas Torpshammar, såsom passande. Med god tillgång på starka vattenfall och med ett förträffligt läge invid ett 43 mils segelbart vattendrag, derå transporten af både materialier för fabriken och trämassan borde kunna bli serdeles billig, skulle Torpshammar utan tvifvel vara ett serdeles lämpligt ställe för fabriken. Äfven i det skick kommuniKationen blir under instundande sommar emellan Torpshammar och Sundsvall, bör det lita sig göra att få transporten besörjd för något under det pris, som beräknats, i fall bolaget vidtager de åtgärder, som redan nu erbjudas. Men, om jernvägen Sundsvall—Hemgrafven bygges, borde transportkostnaden med all visshet kuona nedsittas till det halfva eller 23 dre pr G:r, och således en besparing i transporten for de 46,660 C:r massa, som bolaget afser att vid denna enda fabrik tillverka, kunna goras, motsvarande omkring 44,300 Rdr arligen. . Till flje deraf bör man kunna antaga, att bolaget med all kraft skall söka att få denna jernväg byggd, och dermed skulle fabriken ha