OCR
=. 7 =. lämpliga åtgärder derför vidtages, men för närvarande verkligen är förloradt, eller åtminstone att icke än vidare inkränkning å Norrmännens sida i detta afseende må. komma 1 fråga, utan den gräns för bandelsområdet kunna bibehållas, som nu finnes. På hvilken sida segren i denna lofliga strid slutligen skall stanna, torde vara svårt att nu kunna beräkna, men oss synes det vara alldeles uppenbart, att så länge jernväg saknas från Sundsvall till Hemgrafven skall denna täflan för köpmännen i Sundsvall i väsentlig mån försvåras, om än icke omöjliggöras; och torde denna omständighet gifva anledning till frågans uppmärksammande hos Sv. Regeringen, som utan tvifvel skall finna med sin pligt öfverensstämmande, att söka verka för jernvägens byggande snarast möjligt. Vi inse allt för väl, att i samma mån så sker, kommer förslag å Norrsk sida att väckas om byggande af jernväg från hamn i Norge med riktning mot Jemtland och dermed blifver förhållanderne något sämre för Sundsvall — kan mången tycka? — men vi tro åter, att sådant också skulle gifva anledning till nya ansträngningar & Sundsvalls sida, hvilket allt måste få ett det lyckligaste inflytande på landets odling och slutligen leda till en hel jernvägsförbindelse emellan de båda 'hafven — det mål man borde stadigt , hafva i sigte vare sig öfver Jemtland eller från Rörås genom Herjeådalen och Helsingland, — en fråga den vi tramdeles skola söka utreda. Det återstår nu i ordningen att visa, det denna jernväg bör kunna bära sig. Enligt ett af majoren Adelsköld för Hera år sedan uppgjordt kostnadsförslag skulle jernvägen Sundsvall—Hemgrafven kunna byggas för 1,540,000 rdr och, enligt en af kommitterade den 12 Januari 1860 gjord kalkyl, skulle trafiken å denna jernväg kunna lemna något öfverskott, sedan kapitalet förräntats; men då förhållanderne i afseende å trafik efter den tiden undergått väsentlig förändring, bör icke denna kalkyl numera i sin helhet kunna linda till någon fullt pålitlig grund för en beräkning i detta hänseende. Det blir dock alltid vanskligt, att kunna fullt noga uppskatta blifvande trafiken å denna jernväg; men antagligt är, att den måste bli ganska betydlig, om i betraktande tages de stora vidder i både Helsingland; Medelpad, Herjeådalen och Jemtland, som finge gagn af denna iernväg, och den tillökning i samfärslen med Norge, som medelst samma jernväg skulle komma att ega rum. Med visshet kan man äfven beräkpa, att, om i förskott på blifvande norra stambanan en bibana bygges från Wattjom till Matfors, och vidare till Sörfors, eller just i den riktning, som vi anse för norra stambanan vara den lämpligaste, ägarne aft dessa båda bruk, derifrån tillverkningen af plankor för närvarande