Hoppa till huvudinnehåll
mobile

Digitala samlingar

  • Sök
  • Samlingar
Svenskasv
  • Englishen
Logga inRegistrera
  • Volymöversikt
  • Sida
  • Text
  • Metadata
Förhandsgranska
ndf_000001/0004

Norrland och dess framtid

  • Förhandsgranska
  • PDF
  • Visa metadata
  • Visa direktlänk
Datum
1869
Antal sidor
149
Samling
Periodika
ndf_000001/0015
  • Volymöversikt
  • Sida
  • Text
  • Metadata
Sida 16 [16]
  • Förhandsgranska
  • Visa direktlänk
  • JPG
  • TIFF
  • Föreg
  • Nästa
ndf_000001/0015

OCR

MR Med ledning af nuvarande förhållanden skall varu-transporten emellan Sundsvall och Östersund, som med vanliga formän under normala förhållanden kostar 2 rdr 51 öre pr centner, redan under innevarande års sommar, sedan den 4,5; mil långa ångbåtsleden Hemgrafven—Hammar . blir öppnad för trafiken, kunna nedsättas till 1 rdr 75 öre pr centner. Funnes deremot nämnde jernväg borde den bli högst 1 rdr 57, och möjligen derunder, när trafiken ökas, emedan transporten med ångbåtarne är i medeltal beräknad a 71 öre pr centner milen, hvilket är alldeles för högt och tål någon minskning. För resande gestaltar sig tördelen. än mera i ögonen fallande, oberäknadt det större behaget, att omvexlande få färdas på ångbåtar och iörträffliga vägar Att trafiken å den delen af kommunikationsleden, som sträcker sig emellan Östersund och Levanger i Norge, är högst väsentligt billigare, än med formän eller gästgifvareskjuts, är något, som erfarenheten redan ådagalagt och än vidare kommer att ådagaläggas, sedan nya ägarne af ångbåtarne på denna del af linien närmare bestämt taxan. Men äfven för denna del at leden kunde trafikkostnaden minskas ganska betydligt, medelst åtgärden att bygga 0,7 mil — säger ry:dels mil — ny väg, hvilket länge varit ifrågasatt, men icke lyckats ådraga sig: någon allvarsammare uppmärksamhet, ehuru efter denna ombyggnad tillfälle erbjödes, att få 2,5 mil, som nu äro besvärade at svåra backar och utgöra ett , stort hinder för trafiken, utbytta mot en fullt jemn och verkligen god väg. Desse anmärkte förhållanden antyda nogsamt, att samfärslen emellan de båda brödrarikena i dessa nejder, äfvensom: emellan stora trakter af Norrland skulle i väsentlig mån underlättas, om jernvägen Sundsvall —-Hemgvafven kommer till stand, ty jemval Herjeddalen och vissa delar af Helsingland skulle fa stort gagn af den, obeväknadt att den lifligare rörelse, som utan tyifvel skulle uppstå i och närmast omkring Sundsvall, borde välgörande kunna inverka äfven i-delar af Angermanland. Redan af detta skäl borde man med allvar se till att denna jernvig blefve snart byggd; men äfven andra skäl kunna å Svensk sida framhållas. Att Norrmännens handel i Jemtland befinner sig i stigande är nemligen ett faktum, som icke längre kan bestridas. Om nu äfven befolkningen i Jemtland med verklig glädje bemärker ett sådant förhållande såsom hufvudsakligen framkallande täflan med Sundsvalls köpmän och billigt pris å de varor, samma befolkning har att köpa, antaga vi dock, att det måste ligga i Sundsvalls verkliga intresse, antingen att kunna i denna” tiiflan återvinna det handelsområde i Jemtland, som det från äldre tider haft och jemväl borde kunna ha, om

Sidmetadata - Fysisk

Sidmetadata - Logisk

Image Metadata

Bredd på bild
1424 px
Höjd på bild
2565 px
Upplösning på bild
300 px/inch
Ursprunglig filstorlek
5.4 MB
Direktlänk till jpg
ndf_000001/0015.jpg
Direktlänk till ocr
ndf_000001/0015.ocr

Länkar

  • Umeå universitetsbibliotek
  • Tryckt & otryckt (blogg)
  • -
  • Digital plattform från TREVENTUS

Kontakt

  • Umeå universitetsbibliotek
  • 901 74 Umeå
  • Tel: 090-786 56 93
  • Kontakta oss

Digitala samlingar

Logga inRegistrera

Användarinloggning

Jag har glömt mitt lösenord
  • Sök
  • Samlingar
Svenskasv
  • Englishen