OCR
Då emellertid ännu några år torde komma att förgå innan den frågan kan af regeringen framläggas, är för närvarande ingenting annat att göra, än att Norrlands folk håller frågan öppen och vidtager sådana förberedande åtgärder, såsom undersökning m. m., så att frågans lösning må kunna påskyndas. Framdeles återkomma vi till detta ämne; men anse oss redan nu böra framhålla vigten och behoivet af, att jernvägen Sundsvall—Hemgrafven må bli byggd snarast möjligt. Under. förutsättning att en fullständig undersökning skall ådagalägga, att norra stambanan företrädesvis bör förläggas från vestra sidan af Dellens vattendrag i Helsingland genom socknarne Hassela, Attmar, Tuna och Selånger till Sundsvall, med en bibana från Wattjom i Tuna socken till Hemgrafven vid Stöde sjön, såsom i alia hänseende det lämpligaste läget, jemväl med hänseende till byggnadskostnaden och ännu mera för erhållande af en sådan trafik, att banan må kunna bära sig, hvilket är af stor betydenhet för möjligheten att framdeles erhålla nödigt anslag beviljadt för jernbanor äfven på andra stiällen i Norrland, deraf så stort behof göres, så skulle en del af norra stambanan eller sträckningen emellan Sundsvall och Wattjom blifva alldeles densamma, som behöfs för jernvägen emellan Sundsvall och Hemgrafven och således för denna jernväg icke erfordras mera i byggnadsväg utöfver hvad, som kommer i fråga för norra stambanan, än den lilla bibanan TER till Hemgratven, ungefärligen af 0,8 mils längd. | Genom jernviigen Sundsvall--Hemgrafven, som får en längd af 2,5 mil, törsättes Jemtland i lättare förbindelse med Sundsvall, enär från Hemgratven mot Jemtland utmed stora allmänna vägen, som leder till denna provins, sträcker sig en 4,5 mil lång ångbåtsled, hvilken genom slussverk, som blir färdigt detta år, kommer att tillgodogöras för trafiken. Afven Medelpads bördigare trakter skulle såmedelst komma i en vida lifligare förbindelse med Sundsvall, som deraf också borde kunna motse en ganska löftesrik framtid. — Af hvilken vigt och betydelse för stora trakter af Norrland denna jernväg är, ådagalägges än ytterligare deraf, att den å Svenska sidan blir slutpunkten för den 41 mil långa så kallade Jemtlands Kommunikationsleden, i hvars plan denna jernviig alltid ingått. Nyttan af denna led är visserligen af mången ifrågasatt, _ till och med besiridd, men den bereder dock befolkningen ' i orten redan nu i dess ofulländade skick stort, väsentligt gagn och fördelarne skola blifva ändå större iden mån de vägar emellan de segelbara vattendragen, hvilka nu äro under byggnad, hinna bli färdiga och när jernvägen emellan Sundsvall—Hemgrafven kommer att finnas.