OCR
Jeger hvilken blifver fandande,’? ehvad fkiften: den menfks liga lärdomen må undergå ?: Genom ett troget bruk af det biblifka ordet kan äfven den af naturen mindre begåfvade och i djupare lärdom icke invigde läraren verka ganfka mycket godt, Deremot fkulle äfven den lärdafte och viiltaligafle man, om han uppträdde i predikftolen utan att Rödja fig på den heliga fkrift, mer eller mindre likna de beryktade fopbifterna i Grekland. - Ty annat är att i en katheder för unga lärlingar utveckla en vetenfkap, t. ex. den. naturliga fedoliran, annat att upphäfva fig till. allas lärare i vishet och dygd, till allas förmanare och beflraffare, allas ledare på den väg, fom för, icke blott till timmelig välfärd, utan till evig falighet, Evem af ofs fkulle våga detta, om vi ej hade att åberopa Herrans uppenbarade ord? Huru angeläget är det då icke, att vi göre ofs väl bekanfa med de fkrifter, i hvilka det innehålles; att vi befländigt vandre i den heliga fkogen, der, fåfom Luther fäger, intet enda träd, ingen enda bufke finns, hvarifrån frukt ej kan nedfkakas! Men förgätom ej, att detär icke bokftafvens, utan andans embete, vi fkole föra. Bokftafven dödär, men anden gör lefvande; Om vi önfke att med Paulus kunna tacka Gud för det" våra Åhörare af ofs annamma det predikade ordet, icke fåfom mennifkors, utan fifom Guds ord:° {& mafte vi ock fjelfye hafva an. nammat ‘det få, Men dertill hör icke endaft en’ forg. fallig bekantfkap med hela defs inneh&ll ochen grun. dad dfvertygelfe om defs gudomliga fanning, utan ock en